Az amerikai pénzügyi válság súlyosabb, mint volt a nagy gazdasági világválság idején. Közgazdászok szerint a gazdaság recesszióban van, ami még súlyosabbá válhat, mire a következő elnök januárban elfoglalja hivatalát. Obama egy második gazdaságösztönző csomaggal adna lendületet a gazdaságnak. A 175 milliárd dollár értékűre becsült terv magában foglalna infrastrukturális fejlesztéseket és adómérsékléseket.
Az egészségügy kapcsán Obama korábban olyan nemzeti egészségbiztosítási program megteremtését javasolta, amelyben lehetővé válna, hogy az egyének és a kisvállalkozók a szövetségi alkalmazottakhoz hasonló egészségbiztosítást köthessenek. A tervet részben azoknak a munkaadóknak a megadóztatásával finanszíroznák, akik nem fizetnek dolgozóik után egészségügyi biztosítást. Obama emellett támogatja az ellátás javítása és a hibák kiküszöbölése érdekében az eletronikus egészségnyilvántartó rendszer bevezetését.
Egyes elemzők mindezzel kapcsolatban megjegyzik, hogy a források - részben a pénzügyi válság enyhítésére, részben az iraki, afganisztáni háborúra fordított kiadások miatt - korlátozottan állnak rendelkezésre, és ez nehezíti majd a célok végrehajtását. Jeffrey Frankel, a Harvard egyetem közgazdásza így értékelte a helyzetet: "Az energiafüggetlenség megteremtése lényegében megvalósíthatatlan. Megvalósíthatatlan a költségvetés egyensúlyba hozása is. A recesszióba való süllyedés elkerüléséről pedig már lekéstünk." |
Obama a választási kampány idején azzal bíralta republikánus ellenlábasának, John McCain-nek adózási elképzelését, hogy annak kedvezményezettjei a nagyvállalatok. Obama ezzel szemben a szélesebb középosztálynak kedvező adókönnyítéseket ígért, egyebek ioözött a jelzáloghitel terhek mérséklését, az idősebb, évi 50 ezer dollár alatt keresők személyi jövedelemadójának megszüntetését, valamint Bush elnök tehetősebbeket érintő adócsökkentésének visszavonását.
Kik nyerték meg a választást Obamának?
Nincs szükség célfotóra - Obama a győztes
Rákapcsol a tőzsde: szárnyakat ad az új elnök
Mobil Obama és üdítő McCain - márkásodó kampány
Újra egymásra találhat Európa és Amerika
MTI