1p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A zöld imázs nem csak jó üzenet, de hosszú távon kifizetődő húzás is - csak egy baj van vele: a kutatások szerint a vásárlókat nem érdekli egy cég zöldpolitikája
Míg az egész világra kiterjedő pénzügyi válság hatására a legtöbb vállalat azonnal a költségek és kiadások drasztikus megnyirbálására törekszik, addig az A.T. Kearney legújabb tanulmánya fényt derít a fenntarthatóságot elősegítő intézkedések rendkívüli jelentőségére és meglepő sikerére a recesszió alatt is. Az A.T. Kearney egy másik friss tanulmánya szerint a mobil távközlési cégek viszont nem fordítanak jelentős energiákat a zöld image építésére, pedig tevékenységük indokolttá tenné azt. A kutatások szerint a fogyasztók nem igénylik ezt a megközelítést.

Az utóbbi évek folyamatosan csökkenő természeti forrásokról, klímaváltozásról, megváltozott fogyasztói igényekről szóló hírei több vállalatot arra késztettek, hogy hatékony válaszokat adjanak a fenntarthatóság kihívásaira. Közülük néhányan vállalati stratégiájukat is a jelenlegi és hosszú távú sikerükhöz szükséges rendszerek fenntarthatóságához igazították. Mások inkább taktikai megközelítést alkalmaztak, s a fenntarthatóságot elsősorban a vállalati hírnév erősítésének lehetőségeként kezelték.  Ahogy a gazdasági világválság egyre nagyobb méreteket ölt, egyre többen akarnak a fenntarthatóságot fejlesztő intézkedések eltörlésével spórolni.

Erő-ellenerő?
Keresztbe tettek a zöldek a cementgyárnak
Ám az A.T. Kearney legújabb kutatása szerint, a jelenlegi gazdasági válság idején a fenntarthatóság mellett elkötelezett vállalatok, láthatóan túlszárnyalják iparági versenytársaikat a pénzpiacokon. A 18 vizsgált iparág közül 16-ban a fenntarthatóságot fontosnak tartó cégek jobban teljesítettek iparági versenytársaiknál, és az értékvesztéstől is védettek voltak és mind 3-, mind 6-hónapos távon jobban teljesítettek iparági versenytársaiknál. Három hónap alatt a 99 vizsgált cégnél a teljesítmény eltérés 10 %-os, 6 hónapot vizsgálva pedig 15%-os volt, ami átlagosan 650 millió dolláros piaci tőkehasznot jelent vállalatonként. Ez arra utal, hogy a befektetők értékelhetik az igazán fenntarthatóság-központú vállalatokat, amelyek a következő tulajdonságokkal rendelkeznek.

„Azon cégek számára, amelyek az árral haladnak ennek a felmérésnek nincs különösebb üzenete. Akik azonban piacot akarnak teremteni, azoknak nagyon is érdemes odafigyelniük”, állítja Frank Klausz, az AT Kearney magyarországi igazgatója. Megítélése szerint a tudatos, „zöld fogyasztók” piaca évről-évre nő, így megnyerésük versenyelőnyhöz tudja juttatni a CSR-t stratégiailag alkalmazó, úttörő vállalatokat.

Gyors haszon helyett központban a hosszú távú „egészség”
Néhány vállalatnál a hosszú-távú tervezés 3 éves előrejelzést és célokat jelent, ami nem eléggé körültekintő a külső hatásokkal, vagy az időközben felmerülő lehetőségek kiaknázásával kapcsolatban. Egy hosszú távú terv elkészítéséhez legalább 5 év előretekintésre van szükség, amelyhez az előrejelzéseket olyan emberek készítik, akik értik, hogy a jelen üzleti jelenségek és trendek hogyan befolyásolják a jövő piacát. Az ő meglátásaik segítenek kiválasztani azokat a technológiai befektetéseket, folyamatokat és embereket, amelyek biztosítékai lehetnek a tartós üzleti sikernek. 

Erős Vállalati Kormányzat
A közelmúlt számos botránya kapcsán világossá vált, hogy egy erős vállalati kormányzat megléte elengedhetetlen a cégek számára. A vállalati kormányzás mindazon vállalati irányelveket, folyamatokat és személyeket foglalja magában, amelyek a részvényesek érdekeit szolgálják azzal, hogy a menedzsment tevékenységét felügyelik. Az Igazgatóság akkor a legerősebb, ha tagjai mentesek mindenféle érdek-konfliktustól, elnöke pedig nem tölt be kettős pozíciót a vállalatnál.

Kockázatkezelési gyakorlat
A körültekintő kockázatkezelés feladata a cég számára kockázatos területek azonosítása, stratégiák készítése az ellátási lánc gyenge pontjai miatt kialakuló krízishelyzetek megoldására (például geopolitikai események). A megfelelő „kockázati radarhoz” egy olyan szakértői hálózatra van szükség, amely segíti az előrejelzést és a felkészülést ezekre az eseményekre, foglalkozik a „mi lenne ha” típusú kérdésekkel és ismeri a rendelkezésre álló válságstratégiákat.

A mobil szolgáltatók és a fenntarthatóság
Az A.T. Kearney egy másik friss tanulmánya szerint a mobil távközlési cégek nem fordítanak nagy energiákat a zöld image építésére, pedig tevékenységük, környezeti terhelésük indokolttá tenné azt. A probléma oka, hogy a felmérések szerint a vásárlói szokásokat sem befolyásolja a mobil cégek társadalmi felelősség vállalással kapcsolatos tevékenységei. Ez az eredmény azt sugallhatja, hogy ezeknél a vállalatoknál felesleges környezettudatos beruházásokra költeni. Ám a vizsgálat kimutatta, hogy bár a vásárlási szokásokra nincs különösebb hatással, illetve egy esetleges „zöld kampány” akár hírnévromboló hatású is lehet, a „zöld cégek” mégis jelentős összegeket takarítanak meg, és lényegesen jobb színben tűnnek fel a befektetők előtt.

Hatások a való világban
A legfontosabb útravaló, hogy ha a cégen belül nincs teljes elköteleződés a fenntarthatósági intézkedésekkel kapcsolatban, akkor érdemes az erre áldozott tőkét átcsoportosítani olyan területekre, amelyek jobban segíthetnek a vállalatnak túljutni a válságon. Ahol viszont a fenntarthatóság formálja a vállalatot, érdemes fenntartani, akár tovább is bővíteni az ehhez hasonló beruházásokat, erősítve ezzel a cég jövőbeni pozícionálását. A leginkább környezettudatos vállalatok nagy eséllyel emelkednek majd ki a jelenlegi válságból, erősebben, mint valaha, miközben a befektetők széleskörű elismerését is magukénak tudhatják.

Már vizsgálják, életben marad-e Magyarország
Jegyezze be on-line a cégét!
Hálátlanok a jómódú országok a felvirágoztatókkal 
Az üzletben nincsenek barátok: menjen biztosra!
Válságmatek cégeknek: dőlni fog a pénz? 

Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG