A Generali csoporthoz tartozó Europ Assistance (EA) adatai alapján idén nyáron az év többi hónapjának átlagához viszonyítva átlagosan 10%-kal nőtt a bajba jutott autósok száma Magyarországon. A külföldi eseteket nézve a társaság kimutatása szerint megállapítható, hogy ebben az évben június és augusztus között legtöbbször Görögországban igényeltek egészségügyi segítséget az ügyfelek, míg a gépjárművek meghibásodása, sérülése miatt Horvátországban kellett a legtöbb alkalommal segíteni a bajbajutott sofőröknek.
A nyaralni induló autósok leggyakrabban Horvátországban (470 eset) és Romániában (336 eset) fordultak segítségért az assistance szolgálathoz. Egészségügyi segítségre leggyakrabban Görögországban volt szükségük az utazóknak, itt összesen 1408 alkalommal hívták az Europ Assistance Magyarországot. A nyári hónapokban összesen 7762 esetben volt szüksége a honfitársainknak a cég szolgáltatásaira.
Honnan lesz meg a 27 milliárd? A MABISZ adatai szerint június végén 4,1 millió kgfb szerződés élt az országban, ezek összesített díja 98 milliárd forintot tett ki. A 27 milliárd forintból minden egyes kgfb ügyfélre 6 ezer 600 forint esne, nem csekély összeg a 24 ezer forintos átlagdíjhoz képest. Ha a 817 ezer casco biztosítást is számba vesszük a maga 76 milliárdos összesített díjával, akkor a kgfb és a casco szerződésekre 5,5 ezer forint jut a 27 milliárdos tervezett baleseti adóból. Miután a kgfb díjhirdetésekor még nem fogadja el a parlament a jövő évi adótörvényeket, így kézenfekvőnek látszik a problémára egy másik megoldás. Több piaci szereplő arra számít, hogy a kormány áfát vet ki a kgfb-szerződésekre. Miután jövőre már 25 helyett 27 százalék lesz a forgalmi adó kulcsa, a többlet bevétel - a 98 milliárdos kgfb díjra - 26,5 milliárd forint lenne, szinte azonos a tervezett 27 milliárddal. Az adóval kapcsolatban a kormányszóvivő annyit mondott el, hogy a kormány szerint a piaci árverseny miatt azt nem fogják megérezni az ügyfelek. Változott tehát ezzel kapcsolatban a kormányzati álláspont, múlt hét pénteken ugyanis Matolcsy György még arról beszélt, tudják, hogy az adóból eredő plusz terheket a szektor ráterhelheti a biztosítottakra. |
A leggyakrabban csereautót vagy taxit biztosított a társaság a bajbajutottaknak, de számos alkalommal gondoskodott a szállás illetve a hazautazás megszervezéséről és költségéről is. Orvosi segítséget összesen 4706 esetben, míg technikai segítségnyújtást a gépjármű meghibásodása miatt 3056 esetben nyújtott az EA Magyarország a nyár folyamán.
Ami a magyarországi trendeket illeti, továbbra is folytatódott az a tendencia, ami alapján kis mértékben csökkent az elmúlt évek során a súlyos balesetek száma az utakon. Kisebb meghibásodások, koccanásos balesetek azonban még mindig nagy számban fordulnak elő, egyes kategóriákban pedig még nőtt is a balesetek száma. A KSH legfrissebb adatai alapján az idei év első felében ugyan 2%-os csökkenést mutatott a kevésbé súlyos közúti balesetek száma a 2010-es év hasonló időszakához képest, ugyanakkor például idén ötödével több balesetben voltak érintettek a segédmotorosok és a „nagymotorosok”, akik szintén igényelhetik az assistance szolgáltatást.
Kalmár László, az Europ Assistance Magyarország vezérigazgatója elmondta, tapasztalataik és a statisztikák is azt mutatják, hogy nagyobb forgalomban és hőségben jelentősen megnő a balesetek száma. Emiatt júliusban és augusztusban több baleset történik az utakon, mint az év többi részében. Idén nyáron három hónap alatt összesen 2151 baleset kapcsán hívtak minket, ami közel 10%-os növekedést jelent az idei év többi hónapjának átlagához viszonyítva.
MTI, Privátbankár