Fogyasztói beadványnak azok a jogszabályban meghatározott tartalmi és formai szempontoknak megfelelő beadványok minősülnek, amelyeket a felügyelet hatósági fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgál, és amely révén ellenőrzi, hogy az ágazati jogszabályokban meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezéseknek megfelel-e a beadvánnyal érintett pénzügyi szervezet tevékenysége. A felügyelet ügyfélszolgálata kezeli továbbá azon megkereséseket, amelyek nem vizsgálhatók hatósági eljárás keretében, valamint azokat, amelyek célja általános tájékozódás, információkérés a felügyelettől - olvasható a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének honlapján.
A tavalyi év utolsó negyedében a PSZÁF-hoz összesen 1 994 fogyasztói beadvány érkezett, mely az előző negyedévinél 13,7 %-kal, az előző év azonos időszakában regisztráltnál pedig 27,1 %-kal kevesebb. A tárgynegyedévben az összes szektor tekintetében javulás tapasztalható mind az előző negyedév, mint 2009 hasonló időszakához képest. A pénzpiaci, a tőkepiaci és a pénztári beadványoknál továbbra is megfigyelhető a folyamatosan csökkenő tendencia, a biztosítási tárgyú beadványok eetében a visszaesés kisebb mértékű volt az előző évhez viszonyítva. A szektoronkénti megoszlást tekintve a legtöbb beadvány továbbra is a pénzpiaci és a biztosítási területről érkezik, a két szegmens együttes aránya 2010 utolsó három hónapjában meghaladta a 95 százalékot.
A pénz- és tőkepiacon belül a legtöbb bejelentés (72,3 %) továbbra is a bankokkal kapcsolatban jutott a hatósághoz, de figyelemre méltó, hogy ismét a pénzügyi vállalkozásokra esett a bejelentések több mint ötöde (22,3 %). A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni bejelentések tették ki a vizsgált időszakban az egyéb kategória közel 90 %-át. A szolgáltatástípsuok közül továbbra is a toronymagasan a hitelezésel kapcsolatban születik a beadványok többsége (64,3%). Az előző negyedévhez viszonyítva az összesített beadványszám csökkenést mutat, de ezen belül a devizaalapú személyi kölcsönöknél és a folyószámlahiteleknél mintegy 20 %-os növekedés tapasztalható, ugyanakkor hasonló mértékben csökkent a lakáshitelekkel összefüggő ügyek száma.
A PSZÁF ügyfélszolgálatához 2010 IV. negyedévében összesen 10 742 fogyasztói megkeresés érkezett, ez 9,7 %-kal több mint a harmadik negyedévi adat. Az előző három hónaphoz képest mintegy tizedével kevesebb (1 020) ügyfél jelent meg személyesen, a kezelt telefonhívások száma (6 420) az elmúlt időszakokban tapasztalt folyamatos csökkenés után kis mértékben ismét nőtt, míg az írásbeli beadványok mennyisége (3 302) jelentősen, közel harmadával emelkedett. |
A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusokat elemezve ki kell emelni, hogy a lízinggel kapcsolatos beadványok száma több mint kétszeresére emelkedett, a folyószámlavezetéssel és a betéti konstrukciókkal összefüggő ügyeké pedig közel 25%-kal, illetve csaknem 35 %-kal nőtt egy negyedév alatt. Az előző negyedévhez hasonlóan leginkább a szolgáltatás minőségével, az elszámolás, megbízás teljesítésével, az egyéb ügyviteli hibákkal, illetve a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos beadványokkal fordultak a fogyasztók a felügyelethez.
A PSZÁF megállapította: piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok – a múlt negyedévhez hasonlóan – a Credigen Bankra, a Budapest Bankra, valamint a Citibank Europe Magyarországi Fióktelepére. Piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett ugyanakkor az MKB Bankra, az UniCredit Bankra, illetve a K&H Bankra.
A biztosításokon belül a szolgáltatástípusokat tekintve a bejelentések közel háromnegyedét a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok és az egyéb ügyviteli hibák.
A múlt negyedévhez hasonlóan, piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Groupama Garancia Biztosítóra és a Genertel Biztosítóra, a vizsgált negyedévben ugyanakkor a statisztikák szerint az Union Biztosítóra is – piaci részesedése arányában – kiemelkedő számú beadvány érkezett. Piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett az ING Biztosítóra, a K&H Biztosítóra, valamint a Generali-Providencia Biztosítóra - állapítják meg.
A pénztári szektorra tett bejelentések száma változatlanul erőteljesen csökkenő tendenciát mutat. A 2009 IV. negyedévében magas magánnyugdíjpénztári beadványszám (67 db) a tárgynegyedévben harmadára mérséklődött (20 db), azonban a tagok számából adódóan még így is erre az intézménytípusra érkezett a beadványok 71,5 %-a. Az önkéntes nyugdíjpénztárak esetében töredékére, közel hetedére esett vissza a bejelentések száma, míg az egészségpénztárakkal és az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos ügyek mennyisége már hosszabb ideje csekélynek tekinthető.
Privátbankár