A gépkocsivezetés közbeni mobilozást a KRESZ szigorúan tiltja, és még kihangosítóval sem ajánlja, mert elvonja a vezető figyelmét a forgalomtól. A rajtakapott autóst bírságolják, pontelvonással büntethetik. Ám nemcsak az autós mobilhasználókat fenyegeti baleset veszélye, hanem a gyalogosokat is, akik a mobilt a fülükhöz tartva, szemükkel pedig a kijelzőn az SMS-t figyelve, másik kezükben táskát, gyermeket, vagy kutyapórázt fogva kelnek át az úttesten. Ráadásul nem mindig a lámpánál és nem mindig a zöld jelzésnél.
Hogy az ezzel járó következményeket tudományosan is alátámasszák, az Ohio állambeli Columbus állami egyetemének közlekedés-pszichológusai - hallgatóik közreműködésével - kísérletsorozatot végeztek. Közlésük szerint egy előírt, gyalogátkelőkkel tarkított városi útszakaszon hatvan segítőjük haladt végig több alkalommal is, sietős tempóban. Közülük harmincat felhívtak, így azok mobilozva igyekeztek átjutni a túloldalra, míg a másik harminctól elvették a mobilt. (A kutatók szerint ez volt a legnehezebb feladat, mert az önként jelentkezők percekre sem akartak megválni a készüléktől.)
Az Auto Club Europa stuttgarti kutatói a gépjárművezetés egy másik fontos részletét vizsgálták, mégpedig azt, hogy mennyire tartják be a köztudottan precíz németek az irányjelzésre, indexelésre vonatkozókat. Az eredmény meglepő: csaknem minden harmadik vezető hanyagolta el ezt a fontos műveletet. Sávváltásnál 45,4, körforgalomban 31,5, autópályára felhajtásnál 29,3 és keresztezésben 20,3 százalékuk. A legtöbb balesetet az indexelésnek balra kanyarodáskor történő elmulasztása okozta. |
A svéd Linköpingi Egyetem kutatói három korcsoportban (24 évesig, 24-60 közöttiek és 60 évnél idősebbek) pedig azt vizsgálták, hogy mennyire befolyásolja a balesetveszélyt, ha többen utaznak a személyautóban. A baleseti statisztikák a várttal ellentétes eredményt igazoltak. Az úgynevezett anyósülésen, a vezető mellett utazó mitfárer - még ha nem anyósról, hanem az ellenkező nem csinos képviselőjéről is van szó - alig vonja el a vezető figyelmét.
Komolyabb veszélyt jelent a hátul utazó gyerekek civakodása, vagy a rádióban elhangzó riasztó hír. A legtöbb balesetet, s egyben legtöbb halálos kimenetelűt viszont az egyedül száguldozó, 24 évesnél fiatalabb férfiak okozták - még az amúgy hidegvérűnem tartott skandinávok között is.
MÁV biztosító: megütheti a bokáját, aki nem fizet
Civil autókból is fényképez a rendőrség
Biztonsági öveket bekötni!
Mostantól nincs kibúvó: nem számít, ki vezetett
Elvitethetik az autót a közterületesek?
MTI