Átverős reklám: a kakaófolton bukott meg a Vanish
A fogyasztók megtévesztése miatt 15 millió forintra bírságolta a Vanish klórmentes fehérítők forgalmazóját, a Reckitt Benckiser Kft.-t a Gazdaság Versenyhivatal, mert a televíziós reklámok állításával ellentétben a Vanish klórmentes fehérítők sem alkalmazhatóak az összes színes ruhára és a kakaófoltot sem tüntetik el - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az MTI-vel pénteken.
A Reckitt Benckiser (RB) Kft. 2006-ban és 2007-ben televíziós reklámokban hirdette Vanish folteltávolító, Vanish White folteltávolító és fehérítő valamint Vanish Oxi Action Chrystal White termékeit. Ezekben a reklámokban a hirdető azt állította, hogy termékei nem roncsolják a ruhákat, használatuk biztonságosabb, mint a klórtartalmú fehérítőké és színes ruháknál is használhatóak. A hirdetésekben elhangzott, hogy a Vanish termékek hatékonyabbak más folteltávolító szereknél, mert eltüntetik például a csokoládét, a paradicsomszószt és a kakaófoltot a ruhákról. A GVH vizsgálata azért indult, hogy kiderüljön: igazak-e a reklámokban szereplő állítások.
A felkért szakértő szerint a klórmentes fehérítők a színes ruhák többségén alkalmazhatóak ugyan, de nem minden színes ruhán. A GVH megállapította, hogy a reklám üzenete hamis. A termékek címkéjén található tájékoztatóból ugyan kiderül, mikor lehet és mikor nem lehet használni a Vanish termékeket, ám ettől nem lesz jogszerű a reklám. A Versenyhivatal szerint a reklámfilmekben nem volt semmi akadálya annak, hogy azokban elhangozzék valamilyen megszorító jelző a használhatóságról.
A Vanish Oxi nevű termék reklámja azt tartalmazta, hogy a termék el tudja távolítani a csokoládé-, paradicsomszósz- és kakaófoltot. Az állítást azonban a kakaófolt esetében a szakértő véleménye nem támasztotta alá, így ez az állítás ugyancsak alkalmas a fogyasztók megtévesztésére.
Mivel a színes ruhákon való korlátlan alkalmazhatóság és a kakaófolt eltávolíthatósága kapcsán az RB Kft. megtévesztette a fogyasztókat, a GVH 15 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A bírság összegének megállapításakor a versenyhatóság figyelembe vette, hogy a megtévesztő hirdetéseket egy jelentős és egyre növekvő részesedésű vállalkozás tette közzé, amelyet az elmúlt öt évben már többször marasztalt el a mostanihoz hasonló ügyekben. Súlyosbító körülménynek bizonyult az is, hogy a megtévesztő hirdetések hosszú ideig voltak láthatóak és széles fogyasztói körhöz jutottak el. Enyhítő körülményként azt vette számításban a GVH, hogy a Vanish a színes ruhák többségén alkalmazható, továbbá hogy a fogyasztó a vásárlás előtt a termék csomagolásáról megfelelő információkat kaphat annak használhatóságáról.
A bírság kiszabásán túl a GVH eltiltotta a vállalkozást a jogsértő kijelentések további alkalmazásától. Ennek az elvárásnak az RB Kft. úgy is eleget tehet, ha reklámjaiban a színes ruhákra vonatkozó állításait kiegészíti valamilyen, a használhatóság korlátozottságára utaló kifejezéssel, illetve a jövőben a képernyőn nem jeleníti meg a kakaófoltot sem - áll a GVH közleményében.
Nem csak a buja éjszaka maradt el: bekeményít a Versenyhivatal
Megtévesztés miatt fizethet az FHB
5 millióba kerül az Electro Worldnek a félrevezető reklám
Akciós bírság a Penny Marketnek
Átverés volt a reklám: mégsem gyógyítják a rákot
MTI