Autóipar: a beszállítók kétharmada már szenved
Becslések alapján az összes autóipari beszállító egyharmada pénzügyi nehézségekkel küzd világszerte, további egyharmaduk pedig már érzi, hogy a következő hónapokban ilyen helyzetbe kerülhet - állítja legfrissebb összegzésében a PricewaterhouseCoopers tanácsadó cég. Az MTI-hez is eljuttatott elemzés rámutat: az autóipari beszállítói cégek egyidejűleg kénytelenek szembesülni a csökkenő megrendelésekkel, a hitelfelvételi nehézségekkel, saját beszállítóik csődjével, és legnagyobb megrendelőik likviditási gondjaival.
Michael McKenzie, a PricewaterhouseCoopers globális autóipari elemzője szerint "mivel az autógyárak erősen visszafogják termelésüket, ezért a jelenlegi helyzet sok iparági beszállítót fenyeget bedőléssel. Ráadásul a gazdaság lelassulása a hitelekhez való korlátozott hozzáféréssel is jár, ami finanszírozási nehézségeket okoz a beszállítóknak."
A PricewaterhouseCoopers autóipari csoportjának budapesti vezetője, Armin Krug mindehhez hozzáteszi: a beszállító ipar komoly jelenléttel bír Magyarországon - elsősorban német és más nyugat-európai leányvállalatok révén -, így ezek a negatív tendenciák a következő néhány hónapban még erősebben fogják Magyarországot sújtani."
A készpénzmozgás visszaesése és a hitelek korlátozása a leggyengébb beszállítók túlélését közvetlenül veszélyezteti. Sőt, hosszú távon az erőteljesebb - kedvezőbb egyenleggel, magas hozzáadott értékű termékkel, koncentrált piaci részesedéssel rendelkező, illetve innovatív technológiákba befektető - beszállítók is bajba kerülhetnek, vélik az elemzők.
Viszont óriásiak lehetnek azoknak a beszállítóknak a lehetőségei, akik az innovációba, például a biztonságtechnikába, az üzemanyag-takarékos technológiákba, valamint a könnyűsúlyú anyagok alkalmazásába fektettek be, és kiemelt megrendelőikkel szorosan együttműködnek - mutat rá a PricewaterhouseCoopers.
A Ladát és a Volgát is elérte a válság
Az első és a legegyszerűbb: kirúgni az embereket
Eltűnik az autók negyede
MTI