Az egész év során töretlen volt a Volkswagen Golf uralma az eladási toplista élén. A modell 23.9%-os növekedést produkált 2008-hoz képest, azonban ne feledjük, hogy ez az eredmény mesterségesen stimulált és ösztönzött piacon született.
“Az elmúlt év eladási számai azt mesélik el, hogy egyes piacokat hogyan vezették át a nehéz időkön a helyi kedvezmények – ám a happy-end konrántsem biztos”, mondja David Di Girolamo, A JATO Consult vezetője.
A cég elemzése erős évvégi számokról számol be Franciaországból, Nagy-Britanniából, Olaszországból és Spanyolországból, mely országok mindegyikében kétszámjegyű volt a százalékos növekedés 2008 azonos időszakához képest – ami valójában a recesszió legmélyebb időszaka volt, viszont a roncs-kedvezmények még nem éreztették a hatásukat.
A JATO elemzése ugyanakkor vészjósló jelnek tekinti a németországi 4.6%-os decemberi piac-csökkenést. Németország egyike azon európai nagy piacoknak, ahol már befejeződött a roncs-akció. A csökkenő trend már novemberben elkezdődött. Közép-kelet Európában a roncs-prémiumok teljes hiánya, valamint a megnövelt ÁFA terhek hozzájárultak a piacok csökkenéséhez. Például Lettország és Litvánia a 2009-es évet 72.9%, illetve 66.2%-os csökkenéssel zárta, ám azon piacok is, ahol inkább a nyugat-európai vásárlói minták jellemzőek, mint például Finnország, Dánia és Magyarország, 20% és 60% közötti piacesést szenvedtek el.
“Jogos az aggodalom, mely szerint ezen piaci kondíciók 2010-ben várhatóan a nyugat-európai piacokon köszönnek majd vissza,” említi David Di Girolamo. “Példának okáért az ÁFA már megemelkedett az Egyesült Királyságban, valamint az Európa-szerte jelenleg még futó roncsakciók is hamarosan kifutnak. Ezek mind olyan tényezők, melyek bizonytalan kilátások elé helyezik a nyugat-európai új-autó piacot.”
Legsikeresebb modellek
A Volkswagen Golf volt Európa legnagyobb darabszámban eladott autója 2009-ben, majdnem 100,000 db-bal megelőzve ezzel a második helyen végzett új Fiesta-t.
A két első után egy nagyobb szünet után következik a harmadikként befutó Peugeot 207-es, azonban a legnagyobb sikert 2009-ben a Fiat könyvelheti el, miután két modellje, a Panda és a Punto is kétszámjegyű százalékoz eladási növekedést tudhat magáénak 2009-ben 2008-hoz képest.
Márkák teljesítménye
A márkák teljesítményét néhány sikeres kulcs modell befolyásolta 2009-ben, és az sem meglepő, hogy azon márkák értek el job eredményeket melyek valamely modellje sikeres volt a roncs-programokban. A Volkswagen és a Ford végezték legelől 2009-ben, kizárólag a Golf és a Fiesta teljesítményének köszönhetően. Ezen 2 modell tette ki a két márka értékesítéseinek több, mint egyharmadát. A Fiat 7%-os éves növekedése egyértelműen az alacsony CO2 kibocsátású európai modellpalettájának volt köszönhető.
Az európai országok teljesítménye
A 2009-es év erős befejezésének köszönhetően 1% alatti maradt a teljes piac visszaesése 2008-hoz képest. Azonban a piacok széles skálán mozgó egyéni teljesítménye továbbra is azt jelzi, hogy ez a piaccsökkenés ütemének leszorítása elsősorban a roncsprogramoknak tudható be. Csak Ausztriának, Franciaországnak és Németországnak sikerült eladási számait megnövelni 2008-hoz képest.
“Érdekes lesz látni, hogy hogyan alakulnak 2010-ben az eladási számok, vagyis hogy a vásárlók hogyan reagálnak majd a megváltozott gazdasági körülményekre. 2010 sikere abban rejlik, hogy a piacok mennyire gyorsan lesznek képesek talpra állni a recesszió után, vagyis hogy a vásárlóerő ne zuhanjon vissza túl hirtelen az akciók megszűnésével.” Jelzi David Di Girolamo.
* Becsült adat, 2009
Átfordult a világ: Kína megelőzte az Egyesült Államokat
Japánban már nem kellenek az új autók
Tényleg a mi autónk a piacvezető
Idén rákapcsolhat az autópiac
Privátbankár