A top tizes lista októberben sem tartogatott különösebb meglepetést. A modellek tabelláját a VW Golf vezeti, népszerűsége továbbra is töretlen Európa-szerte.
A vizsgált 27 ország számaiból első ránézésre úgy tűnik, hogy az év legsikeresebb hónapját tudja maga mögött az iparág 12,8%-os emelkedéssel tavaly októberhez képest, és a 10 hónapra számolt aggregált lemaradás is már csak mindössze 4,1%. Azonban ezek a számok a tavalyi, már recesszió sújtotta, ám akciószegény piachoz viszonyított eredményeket tükrözik, melynek fényében a helyzet kevésbé ad okot az ujjongásra.
Európa nagyágyúinak (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország) mind sikerült októberi eladási eredményeit növelni, és talán nem a véletlen egybeesésnek tudható be, hogy ezen piacok mindegyikén fellelhetők voltak az eladást ösztönző roncsakciók.
A Volkswagen októberben is maga mögé szorította a piac többi szereplőjét, a hónapban 9,2%-os forgalomnövekedést produkálva tavaly októberhez képest. A márka zászlóshajója és egyben egész Európa legerősebben teljesítő modellje pedig továbbra is a Golf, mely 45%-kal haladta meg a tavaly októberi eredményeit, 23%-kal pedig a 2008-as év első 10 hónapjának eladásait. A Ford Fiesta továbbra is a második, 61,7%-os októberi darabszám növekedéssel, ugyan ezek az értékek csaknem 90 000 darabbal maradnak el a listavezető Golf eredményeitől a januártól októberig terjedő időszakban.
A Fiatnak sem kell szégyenkeznie októberi eredményei miatt, ugyanis harmadikként nekik sikerült még növekedést prezentálni a top 10-es listában, sőt egyszerre két modelljével is.
David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője ismét aggodalmának adott hangot legutóbbi nyilatkozatában a jelenlegi piaci eredményeket kommentálva: "A jelen adatok felületes vizsgálata arra engedne következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, az adatok mélyére nézve viszont be kell látnunk, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni.”
Márkák teljesítménye
A Volkswagen szinte rivális nélkül halad az élen Európában a márkák sorát vezetve. Ugyan a Polo is állandó fellépő a top 10-es listában, a márka sikerének azért mégis a Golf a kulcsa, melynek csak németországi eladásai (249 150 db) az év első tíz hónapjában a VW összeurópai forgalmának (1 386 694) 18%-át teszik ki.
A nemrégiben ráncfelvarrt Renault Clio és az új Mégane a francia márkát a második helyre röpítették októberben a márkák toplistáján. Az idei és a tavalyi év első 10 hónapjának viszonylatát tekintve azonban csak a VW-nak, a Fordnak és a Fiatnak sikerült új autó eladásait növelni a top 10-es csapatból.
Országos trendek
Igen erős választóvonal kezd ismét kialakulni a klasszikus kelet-európai országok zsugorodó piacai és a prosperálóbb Nyugat-Európa között. Azzal, hogy az európai “5 Nagy” mind növelni tudta eladási eredményeit októberben, ismét bebizonyosodott, hogy az akciók – tipikusan a roncsprémium - rövid távon mindenképpen garantálják az eladási sikereket.
“Ez a jelenség nem feltétlenül pozitív”, figyelmeztet Di Girolamo. “Elképzelhető, hogy a megnövelt áfa, a finanszírozási korlátozások, valamint a költségvetés által támogatott akciók hiányával sújtott Kelet-Európa tükrözi a kereslet normális mértékét. Csak reménykedhetünk, hogy a kiemelt nyugat-európai piacokon kitartanak addig a jelenlegi akciók, amíg ismét megjelenik a valós kereslet és nekik nem kell megszenvedniük a máshol már fájdalmasan megtapasztalt veszteségeket.”
Kevesebb kocsit loptak el az idén
Az autópiacon még áll a vasfüggöny
Hamarabb kapcsol hármasba az autópiac
Privátbankár