Ideális esetben a BKV változatlan működés mellett négy-hatévenkénti adósságkonszolidáció révén működtethető, de ez csak akkor igaz, ha a bankok továbbra is hajlandóak hitelt nyújtani a vállalatnak, miközben lényegében állami kockázatúként kezelik azt, és az is elengedhetetlen, hogy kritikus időpontban az állam átvállalja az adósságot - írta a Napi Gazdaság szerdai számában a Boston Consulting Group (BCG) tavaly készült felmérése alapján, amelyet most tett hozzáférhetővé a főváros.
A bankok számára aggasztó lehet, hogy a BKV bankképességi mutatója - ez az adósságállomány és az üzemi eredmény hányadosa - már tavaly is meghaladta az elfogadható szintet. Elfogadható, ha ez az arány öt alatt van, ehhez képest tavaly 12-re becsülte a BCG, az idén pedig húsz lehet. Ezen az is csak időlegesen változtatna, ha a BKV megkapná a remélt 30 milliárd forint pótlólagos állami juttatást, ami mindössze egy-másfél évvel odázná el a bankképesség elvesztését - írta a lap.
A megoldás nem lehet más, csak a teljes és strukturális átalakítás, aminek révén ideális esetben az állam, a főváros és a BKV megfelelő arányban járulna hozzá a működtetéshez. A BKV felelőssége abban áll, hogy végrehajtsák a hatékonyabb működéshez szükséges intézkedéseket, így a kollektív szerződés racionalizálását, a központi létszám 300 fős csökkentését, a hatékonyabb munkaszervezést.
A fővárosnak a paraméterkönyv felülvizsgálata mellett tízmilliárd forinttal kellene javítania a közösségi közlekedés finanszírozásának egyenlegét, az államnak pedig együtt kellene működnie a fővárossal és formálisan is felelősséget kellene vállalnia a finanszírozásért - írta a Napi Gazdaság.
A Fővárosi Önkormányzat megtévesztőnek tartja a Napi Gazdaság szerdai cikkét, amely szerint kritikussá vált a BKV finanszírozása. A lap által idézett elemzés még a tavalyi állapotot tükrözi, az abban foglalt szakértői javaslatok nagy része pedig már megvalósult - írta a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A közlemény szerint a Fővárosi Önkormányzat az Európai Beruházási Bankkal megkötött hitelszerződésének feltételeként vállalta, hogy elkészíti a BKV és a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú működési és finanszírozási stratégiáját. Mivel a pénzügyi elemzők és a nemzetközi hitelminősítő intézetek bizonytalan tényezőnek tekintik a vállalatot a budapesti költségvetésben, a tanulmány sorra veszi a BKV finanszírozási lehetőségeit, valamint a kiszámítható gazdálkodáshoz és működéshez szükséges feltételeket.
Ezen szempontok figyelembe vételével indultak újra 2009. őszén a kormány és a főváros közötti tárgyalások, majd decemberben megszületett a BKV hosszú távú állami finanszírozását is magában foglaló megállapodás. A tanulmány számos elemző megállapítása ma is érvényes, a javaslatok nagy részét elfogadta a Fővárosi Közgyűlés és a kormány is - olvasható a közleményben.
MTI, Napi Gazdaság