Az elbocsátott sztrájkoló vasutasokon vitáznak
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke a konzultációt követően elmondta, hogy a MÁV-START vezetése elhatárolódik az ügytől, nem tudják, ki adta ki az elbocsátásra az utasítást. Bárány Balázs elmondta, hogy az elbocsátott 11 munkatársuk sorsa feldühíti a tagságot. Emiatt elképzelhető, hogy felgyorsulnak az események, a tárgyalásokon nem lesznek kellően türelmesek.
Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-START Zrt. szóvivője elmondta, hogy az elbocsátott dolgozókról a konzultáció jövő héten folytatódik. A MÁV-START álláspontja változatlanul az, hogy a Munka törvénykönyve értelmében próbaidő alatt a munkáltató és a munkavállaló is megszüntetheti a munkaviszonyt indoklás nélkül, amelyre példa korábban is volt.
Az elbocsátott dolgozók ügyében folytatott konzultációt követően a MÁV START-nál ülést tartott a Vasúti Érdekegyeztető Tanács, amelyen a munkáltató átadta az érintett reprezentatív szakszervezeteknek - a VDSZSZ-nek, a Vasutasok Szakszervezetének, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének - a 2009. évi bérajánlatát.
Balogh-Fazekas Anital elmondta, hogy a MÁV-START Zrt. a MÁV Zrt.-hez hasonlóan 2009-ben 4,1 százalékos átlagos bérfejlesztésre, a béren kívüli juttatás évi 270 ezer forintra emelésére tett javaslatot.
A VDSZSZ alelnöke elmondta, hogy a munkáltató a 4,1 százalékból 2 százalékot garantál, a többit differenciálná. A MÁV-START-nál dolgozó tagságuk személyi alapbére 85.000 és 120.000 forint között ingadozik, erre a 2 százalék "a megélhetéshez kevés, az éhenhaláshoz sok".
Bárány Balázs elmondta, hogy a VDSZSZ követelése a MÁV-START-nál változatlan. Ragaszkodnak a 10 százalék kiszervezési pótlékhoz, továbbá a munkavállalók 2008-ban visszamenőlegesen kapják meg a 6,9 százalékos alapbéremelést, mivel a heti 37 órára lecsökkentett munkaidőre vetítve ennél jóval kevesebbet kaptak. Ragaszkodnak a 250 ezer forinthoz minden vasutas számára a MÁV-Cargo privatizációs bevételéből. A VDSZSZ 2009-ben pedig 7 százalék körüli jövedelemnövekedést akar elérni minden MÁV-érdekeltségű vállalatnál.
A VDSZSZ alelnöke elmondta: szakszervezetük folytatja az egyeztetést a munkáltatóval a jövő héten a követeléseikről. A MÁV-START-nál hétfőn délelőtt, a MÁV Zrt.-nél hétfőn délután tárgyalnak követeléseikről.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke a MÁV-START ajánlatával kapcsolatban az MTI-nek elmondta, hogy elfogadhatónak tartják a MÁV többi társaságainál is ajánlott 4,1 százalékos 2009. évi bérfejlesztést, a 270 ezer forintra megemelt béren kívüli juttatást. Ragaszkodnak azonban ahhoz, hogy a MÁV-START-nál tavaly a 37 órára lecsökkentetett heti munkaidő miatt elmaradt 3,5-4 százalékos béremelést pótolja a munkáltató.
VDSZSZ: elkezdődött a MÁV bosszúhadjárata
Csak Gaskóék nem állapodnak meg a MÁV-val
MÁV: megállapodás a bérfejlesztésről
MTI