Egyedül a cseheknek sikerült megfordítaniuk a negatív trendet az elmúlt negyedévben. A 26,6%-os eladásnövekedést produkáló cseh piac szerencséjét szinte kizárólag egyedül nemzeti hősük, a Skoda Octavia szállította. A modell nemcsak Csehországban győzedelmeskedett, de az egész régióban listavezető - olvasható a JATO közleményében.
A 2009-es trendet követve, a tömegmárkák egy kivétellel mind csökkenő eladásokat mutattak régió szerte 2010 első negyedévében is. Ez részben a továbbgyűrűző gazdasági válságnak és az emelkedő adóterheknek tudható be, másrészt viszont a Nyugat-Európában oly népszerű és eredményes ösztönző programok (roncs-beszámítási akciók) hiánya is távol tartotta az érdeklődőket a helyi márkakereskedésektől.
Régiós összefoglaló
Kevesebb, mint 200 000 új autó talált gazdára a közép-kelet-európai régióban 2010 első negyedévében, ami 12,4%-os csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest (2009 első negyedév: 225 902 db.).
A legtöbb piacon kétszámjegyű a csökkenés, ám ezek közül is Magyarország a negatív rekorder (-54,8%), majd Románia (-43,8%) következik. Ez a két piac összesen több mint 25 000 db új autóval regisztrált kevesebbet az idei év első három hónapjában, mint 2009 azonos időszakában. Ez a szám sajnos messze meghaladja az egyébként igen pozitívnak ítélt Szerbiában realizált növekedést (+60,7%).
“Közép-Kelet-Európa, mint az európai újautó-piac motorjaként történő megítélése mára már csak egy távoli emlék maradt, ahogy a régió újautó-piaca továbbra is a válság fogságában vergődik, “ mondta David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője.
Márkák teljesítménye
A vizsgált időszak csekélyke jó eredményeit a régióban szinte kizárólag a Skoda generálta, azt is a hazai piacán, Csehországban. A többi vezető márka eladási számai viszont tovább csökkentek. A Fiat, aki 2009-ben még erősen teljesített, az idei év első negyedében 6,1%-os volumenesést szenvedett a régióban. A Peugeot bekerült a top 10-es lista kilencedik helyére, mely előrelépését inkább a többi versenyző nagyobb mértékben gyengülő teljesítményének köszönhette, mintsem a saját eredményeinek (-16.5%).
Modellek teljesítménye
Továbbra is a Skoda Octavia a régió vezető autómodellje, őt követi most igencsak nagy különbséggel (6766 db-bal) lemaradva a Fabia, akit az Octvia a tavalyi év első negyedében mindössze 509 db-bal előzött meg. 38%-os volumen növekedést produkálva összességében az Octavia volt a top 10-es lista legeredményesebb játékosa 2010 első negyedévében, sikerét nagyrészt a flottavásárlók visszatérésének köszönhetően.
A volumenmodellek közül a legnagyobb vesztes a Kia C’eed volt, mely modell 2009 első negyedévében még az ötödik volt a toplistán, az idénre viszont már csak utolsóként kvalifikált a tabellán. Ennek a visszaesésnek eredményeképpen a Kia, mint márka viszont lecsúszott a top tízes listáról.
David Di Girolamo a következőképpen összegezte az adatokat: “az autógyártókat igen fájdalmasan érinti a régió gyenge teljesítménye. Az igazi kérdés az, hogy vajon mikor szerzi vissza a régió a korábbi lendületét és az új lendület milyen hosszútávon tartható új autó eladási számokat eredményez majd.”
Rászánta magát a gyárbezárásra az Opel
Baleseti tipp: kerülje a külföldi rendszámosokat!
Meg sem érzi a Toyota a visszahívásokat
Nyártól feléledhet a magyar autópiac
Privátbankár