A külföldön forgalomba helyezett gépjárművekre nem Magyarországon kell biztosítást kötni, hiszen a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást a gépjármű telephelye szerinti országban kell intézni. Ha tehát egy gépjármű telephelye Szlovákia, esetleg Ukrajna, akkor az adott országban kell fizetni a kötelező biztosítás díját, ez minden országban a forgalomba helyezés, illetve forgalomban tartás feltétele. A károk esetében ebből adódóan a kárrendezés sem a megszokott ügymenet szerint zajlik, hanem nemzetközi kárként, ahol a károkozó külföldi, a káresemény helye pedig Magyarország, függetlenül attól, hogy a károkozó esetleg tökéletesen beszél magyarul.
A baleset bekövetkezésekor a hagyományos EU standard kárbejelentő nyomtatványt kell kitölteni, ez megegyezik a hazai gyakorlattal. A károsultnak a káreseményt követően azonban fel kell hívnia a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Információs Központját, ahol tájékoztatják, hogy a külföldi rendszámú gépkocsi melyik külföldi biztosítónál rendelkezik biztosítással és annak ki a magyarországi levelezőpartnere - olvasható a K&H Biztosító összeállításában.
A levelezőpartner lehet biztosító vagy kárrendezési iroda. A magyar károsultnak velük kell felvennie a kapcsolatot, hiszen ez a társaság kér majd fedezetet a külföldi biztosítótársaságtól, és az fogja kifizetni a kárt, vagyis kifizetőhelyként működik. Gyakran előfordul, hogy a kárrendezési iroda csak akkor fizeti ki a kárt, ha megkapja azt a külföldi biztosítótól, így értelemszerűen nő a kárrendezés ideje.
Dr. Hangyási István, a K&H Biztosító kárrendezési vezetője elmondta: a külföldi rendszámú autók okozta károktól a hosszabb és bonyodalmasabb ügyintézés miatt tartanak az autójavítók és az ügyfelek is. Ugyan a legtöbb esetben megfelelő megoldással rendeződik az ügy, de valóban hosszabb kárrendezésre számíthat, akinek ilyen jármű okozott kárt. Fontos tudni, hogy ha van magyarországi károsult, akkor számára a kárrendezés nyelve magyar, ezt a nemzetközi kárrendezésről szóló Zöldkártya Egyezmény illetve az EU IV-es direktívája szabályozza.
Abban az esetben azonban, ha a külföldi biztosítónak nincs Magyarországon levelezőpartnere, akkor a kárrendezést a MABISZ végzi, és elszámol a külföldi intézményekkel. A kárrendezés ideje valóban többszöröse lehet egy normál kár rendezésének, mert amíg az okozó biztosítója nem igazol fedezetet, addig a károsult nem tudja itthon elkezdeni javíttatni az autóját - mondta el dr. Hangyási István.
EU-n kívüli rendszámokat ellenőriznek a vámosokA rendszám nélküliekre szállnak rá a rendőrök
Új kgfb-törvény: mit jelent a 8 napos határidő?
A vámosok rászállnak a külföldi rendszámokra
Privátbankár