Bekavarhat a válság a Nabuccóba
Természetesen a pénzügyi válság és a világgazdasági válság befolyásolja a projektet, de "sínen vagyunk" a Nabuccóval - idézte Mitscheket a Reuters.
A konzorcium várhatóan jövőre hozza meg a végső beruházási döntést, az építkezés 2010-ben kezdődik, és az első gázszállítások 2013-ben indulnak meg. Ezek a céldátumok reálisak - véli Mitschek, hozzátéve, hogy a jelenlegi hitelpiaci környezet befolyásolhatja a finanszírozást, hiszen a projekt 70 százalékát hitelből fizetnék.
Mint mondta, lehetséges, hogy a kereskedelmi banki hitelmegállapodások helyett az exporthitel-ügynökségek és a nemzetközi pénzügyi intézmények hitelei felé mozdulnak el. Korábban a Nabuccóhoz szükséges hiteleket egyharmad-egyharmad arányban tervezték felvenni a kereskedelmi bankoktól, az exporthitel-ügynökségektől és nemzetközi pénzügyi intézményektől, például az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) és a Világbanktól.
Ezek az arányok most változhatnak azzal, hogy a kereskedelmi bankokat az eredeti elképzelésekhez képest kevésbé vonnák be. Az exporthitel-ügynökségek közölték a konzorciummal, hogy szívesen segítik a globális gazdaságot olyan árupiaci projektekkel, mint a Nabucco, amely iparágak széles körét támogatja meg - mondta Mitschek.
Az ügyvezető szerint viszont akár a tervezett 8 milliárd eurónál kevesebbe is kerülhet a Nabucco-vezeték, a költségek csökkenhetnek, ha a hosszú távon fizetendő eszközök anyagárai csökkennek az általános gazdasági és adott termékpiaci helyzet miatt. Mitschek ezzel például az acélárak alakulására utalt. Közölte azt is, hogy nem lát semmiféle okot, amely miatt a költségeket túllépnék.
Mint mondta, a konzorcium bizakodó a tekintetben, hogy biztosítani tudják a vezeték gázzal való megtöltését, ezzel kapcsolatban utalt a türkmén és kazah illetékesek bécsi látogatására, amelyen energiaipari projekteket vitattak meg.
Az OMV magát visszafogja, a Nabuccot nem
A válság megállítja a Déli Áramlatot?
Megbotlott a Déli Áramlat: a Nabucco nyerésben?
MTI