Benzinár: logikus ötlettel állt elő az MDF
Mint mondta, az MDF a benzinárak drasztikus emelkedése miatt javasolja azt, hogy "az üzemanyagárak meghatározásakor a jövedéki adó kerüljön ki az általános forgalmi adó számítási alapjából". A szabályozás ilyen jellegű módosítása komoly terheket venne le az autósok válláról, anélkül, hogy komolyabb kiesést okozna a költségvetés bevételi oldalán - tette hozzá.
Megjegyezte: a benzin és a gázolaj literenként 103,5, illetve 90 forintos jövedéki adójából származó 21, illetve 18 forintos áfa jelenleg az autósok pénztárcáját terheli; az MDF ezt javasolja megszüntetni.
Az MDF által elküldött háttéranyagában az szerepel: a benzin hazai éves forgalma 1,6 milliárd liter, így a 2008. januári, 285 forintos átlagos benzinárral számolva a központi költségvetés éves áfabevétele 78 milliárd forint. Az MDF javaslatának elfogadása, a jelenlegi 312 forintos literárral számolva, mindössze 14 milliárd forint bevételkiesést jelentene, viszont annál komolyabb mértékben csökkentené a fuvarozók és az autósok egyre elviselhetetlenebb terheit - írták.
Mint olvasható, hasonló a helyzet a gázolajjal is, melynek hazai éves forgalma 1,5 milliárd liter, amely a központi költségvetésnek 80 milliárd forint áfabevételt jelent. Amennyiben az MDF javaslatát elfogadják, a következő félévben, a jelenlegi 333 forintos literárral számolva, csupán 12 milliárd forinttal kevesebb bevétele lesz a költségvetésnek - áll az anyagban.
Herényi Károly szerint a költségvetés bevételkiesését pótolja, hogy a növekvő üzemanyagárak megjelennek az élelmiszerek árában, hiszen a termelők és a szállítók nem tehetnek mást, mint hogy megnövekedett költségeiket továbbhárítják a fogyasztókra.
Benzinsokk: már nem bírja a pénztárca a padlógázt
Hova tovább: jön a 150 dolláros olaj?
Vállalhatatlan benzinár: reszkessetek, spekulánsok
A forint eddig megmentett minket a legrosszabbtól
Az amerikaiak lemondanak a benzinfalókról? (hanganyag)
MTI