A mintegy ötven betegszállító autóval az Egészségügyi Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) épülete körül demonstráló szervezetek nevében Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke adta át a petíciót Székely Tamás egészségügyi miniszternek, majd a MeH egyik főosztályvezető-helyettesének. Bíró Ferenc a petíció átadása után közölte: ugyan a tárcával folyamatosak és rendszeresek az egyeztetések, de nem látnak más lehetőséget, mint a demonstrációt.
Székely Tamás a szövetség képviselői és újságírók előtt elmondta, nem tartja jogosnak a követeléseket, és nem lát arra módot, hogy a költségvetésen változtassanak. Hozzátette: váratlanul érte őt a betegszállítók utcai akciója, mert a múlt heti egyeztetésen megbeszélték, hogy munkacsoportokban tekinti át az esetleges tennivalókat.
Mint mondta, a tavalyi, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által végezett ellenőrzésekkor "érdekes dolgokra" bukkantak. Példának az észak-alföldi régiót hozta, ahol 174 millió forintért vásároltak eszközöket, 59 millió forint osztalékot fizettek és efölött 150 millió forint maradvány képződött. "Ezek után mindenki el tudja dönteni, hogy ez egy veszteséges vállalkozás vagy sem" - fogalmazott Székely Tamás.
A költségvetési számokat ismertetve elmondta, 2007-ben havonta 1100 autóval végeztek betegszállítás, a finanszírozás akkor 6,2 milliárd forint volt. 2008-ben az autóállomány 500 gépkocsival csökkent és ehhez 5,9 milliárd forint költségvetési forrás társult. Tavaly 5 milliárd 860 millióból gazdálkodhattak, az idei évre szóló költségvetési pénz pedig 5 milliárd 780 millió forint. 2009-ről 2010-re a 80 milliós csökkenést a miniszter a járulékok mérséklésével magyarázta.
Székely Tamás szerint minden tételt figyelembe véve 135 forint finanszírozás jut egy kilométerre. (A betegszállítók által kalkulált önköltségi ár 140 forint/kilométer). Hozzátette, az ügyeleti időben történő betegszállítás, továbbá a dolgozók kötelező képzése, továbbképzése sem új keletű rendelkezés.
Bíró Ferenc reflektálva a miniszter által elmondottakra, közölte: a mentés és betegszállítás 2008-as szétválasztása óta ugyanazért a pénzért egyre több beteget szállítanak. Nem ismeri el a tárca azt sem, hogy a munkáért csak akkor fizet az OEP, ha a kocsiban beteg ül, a betegért megtett "üres" kilométerekért nem kapnak pénzt. Továbbá - folytatta Bíró Ferenc - az infláció mértékét sem kompenzálta a tárca, ami számításuk szerint 2007 óta összességében 20 százalék volt.
A MeH parkolójában tartott sajtótájékoztatón az elnök azt mondta, a rendszer az összeomlás szélén áll. Szerinte kérdés, ha csődbe mennek a szolgáltatók, akkor ki fogja vinni a betegeket a kötelező vizsgálatokra, felülvizsgálatokra, dialízisre. Bíró Ferenc közölte, a gépkocsijaikon a zöld zászló addig lesz fent, amíg nem jutnak megállapodásra. A Miniszterelnöki Hivatalban a petíciót Kecsmár Ilona, a miniszterelnöki kabinet főosztályvezető-helyettese vette át.
2007 augusztusában döntött úgy a kormány, hogy kettéválasztja a mentést és a betegszállítást. 2008 januárjától a feladat finanszírozása is szétvált az Egészségbiztosítási Alapon belül, a betegszállításért ugyanakkor most sem kell fizetniük az állampolgároknak, mert az megmaradt a társadalombiztosítási finanszírozásban. Magyarországon 94 cég foglalkozik betegszállítással.
Egymilliárd pluszt szeretnének a betegszállítók
Az orvos képzettségén is múlik a praxispénz
Egyre nagyobb mínuszok a gyógyfürdőkben
A gyógyszergyártók miatt lett járvány?
MTI