A Weber Shandwick éves Országmárka Index (Country Brand Index – CBI) rangsorában újra Ausztrália végzett az első helyen. Magyarország az előző évi ezüstérméhez képest a tizedik helyre esett vissza a legjobb ár-érték arányt képviselő turistacélpontok rangsorában. Kína, az Egyesült Arab Emirátusok és Horvátország végeztek a dobogón a “feltörekvő csillagok” között, tehát a várakozások szerint ezen országok lesznek az elkövetkező évek legvonzóbb turistacélpontjai.
A Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó cég és a márkaépítéssel foglalkozó FutureBrand idén negyedik alkalommal állította össze az országmárkákat rangsoroló CBI indexet. Ehhez 2700 fős, nemzetközi utazókból álló mintán végeztek felmérést, a szabadidős és az üzleti turizmus szempontjait is figyelembe véve. Az idei rangsor felállításánál az általános életszínvonal, a technikai fejlettség szintje, a politikai szabadságjogok érvényesülése, valamint a termékek és szolgáltatások színvonala is a szempontok között voltak.
Vezető országmárkák 2008-ban a CBI rangsor alapján 1. Ausztrália 2. Kanada 3. Egyesült Államok 4. Olaszország 5. Svájc 6. Franciaország 7. Új-Zéland 8. Nagy-Britannia 9. Japán 10. Svédország |
„A hagyományosan frekventált helyszíneket új divat-úticélok váltották fel” – mondta el dr. Szűcs Ervin, a Weber Shandwick közép-kelet-európai ügyvezető igazgatója. „Afrikában, Ázsia csendes-óceáni térségében és a Közel-Keleten az átlagosnál jóval erősebb növekedés tapasztalható.”
A 2008-as felmérés azokat a leglényegesebb szempontokat vizsgálja, amelyek üzleti, gazdasági, vagy turisztikai szempontból érdekessé tehetnek egy-egy országot. Az elemzés a legkiválóbb konyhával bíró országmárkától (Olaszország) az üzletkötésre leginkább csábító országmárkán át (Egyesült Államok), a legnagyobb biztonságot nyújtó (Norvégia) úticélokig terjed. A CBI részletesen elemzi Kína brandjének a pekingi olimpiához kapcsolódó megerősödését is. Érdekesség, hogy Kína a „feltörekvő csillagok” kategória győztese lett, miközben az összesített listán csak a 71. helyen végzett.
„Egy ország pozitív megítélése ösztönzőleg hat a pénzügyi és gazdasági befektetésekre, és nyilvánvalóan elősegíti a turizmusból származó bevételek növekedését” – mondta el Szűcs Ervin. „A legtöbb ország ennek ellenére nem igyekszik tudatosan megkülönböztetni magát. Sajnos ez látszik Magyarország esetében is – amelyet a megkérdezettek a markáns kategóriák egyikébe sem tudtak elhelyezni.
A vállalati brandekhez hasonlóan az országmárkáknak is mind stratégiai pozicionálásukon, mind annak kommunikációján jelentősen javítaniuk kellene,” – kommentálta az elemzést az ügyvezető igazgató. „Az országmárkát leginkább az utazók tapasztalatai, beszámolói alakítják, ezért nagyon fontos lenne a Magyarországra látogató turisták megnyerése és az érzelmi kötődés kialakítása is” – tette hozzá.
Az idei Országmárka Index elemzése rámutat a turizmus és az utazás területén megfigyelhető legújabb globális trendekre is.
Hódítanak a különleges igényekhez alakított utazási ajánlatok
Egyre több turista választ speciális igényeket kielégítő utazási formát. Ma már szállodák és utazási irodák egész sora kínál különböző hobbik, sporttevékenységek köré szerveződött csoportok számára testre szabott kikapcsolódást. Új jelenség az egyedül utazó nők számának emelkedése is.
Többgenerációs turizmus
Az idősebb generáció mintegy 50%-a unokáival utazik. Ezzel a többgenerációs turizmus új szegmense jelent meg a piacon.
Veszélyeztetett helyszínek
A tudatos utazók egyre gyakrabban látogatnak meg olyan helyeket, vagy keresik fel azon természeti értékeket, amelyek talán már nem sokáig maradnak fenn. A jegesmedvék lakóhelyétől az esőerdőkig széles a választék a környezetpusztítás sújtotta területekből – sokan szeretnék még időben látni a veszélyeztetett környezeti kincseket, mielőtt azok végleg eltűnnének a Földről.
Népszerű a spontán utazás
A stresszes, felpörgetett életmód és az online utazásszervezés fejlődése következtében sokan inkább évente többször, de rövidebb utakat választanak. Ezeket a villámszabadságokat igen gyakran csak közvetlenül az utazás előtt foglalják le. Egyes online utazási irodák kifejezetten a last minute, vagy a pár napos turizmusra szakosodnak.
Az Ön munkahelyén várható-e januárban béremelés? Szavazzon!
Meglepetés: a pénztárosok dobják fel a Váci utcát
November 17-től nem kell vízum
Párizsért megőrülnek a turisták