A 2008-as Paraméterkönyv figyelembe vette a városi struktúra sajátosságait, olyan, egymással összehangolt fejlesztési és ésszerusítési elemeket tartalmaz, amelyeknek egyidejű bevezetése kedvezőbb az utasok számára - írja az új Paraméterkönyvben a BKV. A változtatások mindenfajta tömegközlekedési eszközt érintenek, a legtöbb újdonság a buszok számozásában, útvonalában, menetrendjében következik be. Az új paraméterkönyvet két lépcsőben vezetik be, a változtatások egy része augusztus 21-én, másik része szeptember 6-án lép életbe.
Megszűnik a gyorsjáratok korábbi jelzése (piros szín, keret), a gyorsbuszokat ezentúl egyöntetűen a járatszám utáni E betű jelzi. A villamosok, autóbuszok, trolibuszok számozása egységes lesz, egy járatszám tehát csak egyszer fordulhat elő a teljes hálózatban. A járműveken úgy próbál spórolni a társaság, hogy a kis forgalmú időszakokban 3 kocsis villamosszerelvény helyett 2 kocsis fog közlekedni, csuklós autóbusz helyett pedig szóló busz.
A metrók esetében az üzemidő hosszabbodik, később indul az utolsó szerelvény. Ez a HÉV-ek egy részénél is így lesz.
A villamosok egy részét a metrók érkezéséhez igazították. Ritkábban jár majd a 24-es és a 37A villamos. Gyakrabban közlekednek viszont a legforgalmasabb vonalon a 4-es és 6-os villamosok. Több villamos menetrendje a Szabadság híd átadása után lép életbe, így a 47-49-es villamosok is ekkor indulnak újra, a korábbinál sűrűbben közlekednek majd. A Fogaskerekű saját számot kap: a jövőben ez lesz a 60-as járat.
Összeállításunk a teljesség igénye nélkül készült. Ha kíváncsi az összes változásra, a dokumentumot megtalálja a BKV honlapján >> |
A buszok közül nagyon sokat érint majd az átszámozás és a menetrend- illetve útvonal-változás, ezek közül csak néhányat ragadtunk ki.
A 3-as viszonylat 33-as, 33A-s, 33E-s néven is fut majd. A 16-os busz a Deák térről a Váron át a Moszkva térig közlekedik, a régi várbusz 10-es szám helyett 16A, 110-es helyett 116-os néven közlekedik. A piros 7-es a jövőben 7E néven közlekedik.
A 6-os autóbusz új száma 206-os lesz. Hétvégén nem közlekedik, helyette a 109-es autóbusz szeli át a várost Óbuda, Bogdáni út és Kőbánya városközpont között.
A 40-es busz hétvégén 240-es járatszámmal fut. A 41-es és 50-es vonalat összevonják, és 150-esként közlekedik. A 47-es autóbuszjárat megszűnik, szerepét a 96-os veszi át.
Összehangolják a metrók indulási és érkezési idejét a felszíni tömegközlekedéssel; az 1-es villamos vonalán hétvégén Combinók közlekednek majd - további részletek a változásokról >> |
A 199-es is új járat, mely a megszűnő 154-154A-154B járatokat váltja fel, Kispest, Határ út és Kispest, Vas Gereben utca között közlekedik.
Számot kapnak a "neves buszok" is: a Békás-, a Budaörs-, az Erzsébet-, a Ferenc-, az Infopark-, a Keresztúr-, a Palota-, a Pólus-, a Rákoskert- és az újhegy busz a továbbiakban számozott járatként közlekedik.
Az éjszakai járatok közül a 921-es és a 952-es számozása változik, valamint sok járat menetrendje megváltozik szeptember 6-án, ezért ne rutinból próbáljon meg hazajutni az éjszakai mulatozásból!
Egymilliárdot spórol a BKV
Mintegy 1,1 milliárd forintos megtakarítást vár a BKV Zrt. a fővárosi közösségi közlekedés átalakításától a jövő évre; az augusztus 21-ei, illetve szeptember 6-i, kétlépcsős átállás legfeljebb 250 millió forintba kerül - közölte Borbás Péter, a társaság forgalomirányítási főosztályának vezetője és Szilágyi Károly szóvivő.
Borbás Péter újságírók előtt arról beszélt, hogy az utóbbi évek legnagyobb járatátszervezését a városszerkezeti változások, az új lakóterületek kiépítése indokolta, valamint az, hogy megteremtsék az átszállás nélküli utazás lehetőségét. Jobban összehangolják majd a metró és az egyéb járatok menetrendjét.
Közölte azt is, hogy az esélyegyenlőség jobb érvényesítése jegyében a jelenleginél több vonalon futnak majd a mozgásukban korlátozottakat segítő alacsony padlós járatok. Nem lesz ugyan több ezekből, de a járműveket "jobban szétterítik".
Szilágyi Károly elmondta, hogy a változásokról, útvonal-módosításokról, járatösszevonásokról, valamint járatszám-módosításokról kiadványt készíttettek 850 ezer példányban; ebből 250 ezret budapesti nyugdíjasoknak postáznak.
Szilágyi Károly közölte, hogy az átmeneti időszakra egy utasításban "maximális toleranciagyakorlásra" hívták fel az ellenőrök figyelmét. Feladatuk a csütörtök utáni napokban nem elsősorban a jegyek és bérletek ellenőrzése lesz, hanem a tájékoztatás az új közlekedési rendről; a BKV-nak 300 egyenruhás munkatársa lesz kint ebben az időszakban. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a BKV-nak négymillió utasa van, mindenkinek az igényét nem tudják kielégíteni.
Mindenre felkészültek az ünnep szervezői
Kényszerpihenőn a 4-es metró?
Metró: még egy év a régi kocsikkal
Gyesen olcsóbb a bérlet
Végre: megvárja a metró az átszállókat
BKV-fejlesztés: átvillamosozhatjuk a várost
bkv.hu, Privátbankár