1p
Minden idők legnagyobb tiltakozó megmozdulását tervezik London utcáin a brit közúti fuvarozók a példátlanul magas üzemanyagárak ellen
Minden idők legnagyobb tiltakozó megmozdulását tervezik London utcáin a brit közúti fuvarozók a példátlanul magas üzemanyagárak ellen, amelyek miatt már a kormányzó Munkáspárt képviselői is azonnali adócsökkentéseket, illetve a tervezett adóemelések törlését követelik.

A The Sunday Telegraph beszámolója szerint a keddre meghirdetett fővárosi forgalomlassító demonstráción akár ezer kamion is részt vehet. A teherautók konvojokban, lassan fognak keresztülhajtani a legforgalmasabb londoni belvárosi negyedeken, és a fuvarozók küldöttsége petíciót nyújt át a Downing Street-i kormányfői hivatalban, azonnali üzemanyagadó-visszatérítést követelve a közúti szállító cégeknek. A Transaction 2007 nevű szervező csoport szerint egy átlagos nyergesvontató heti üzemanyagköltsége most már eléri az ezer fontot (több mint 300 ezer forint), ami miatt kis és közepes fuvarozó cégek százai mennek tönkre.
   
A példátlanul magas és folyamatosan emelkedő üzemanyagárak azonban nemcsak a kamionosokat sújtják. A benzin és a gázolaj kiskereskedelmi ára már rég és jóval túlhaladta a korábban elképzelhetetlen szintnek tartott literenkénti egy fontot. A benzin országos átlagára jelenleg 1,1398, a dízelé 1,2635 font (350, illetve 390 forint), de sok benzinkútnál 1,30-1,40 font körüli árakat is kiírtak már. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos családi személyautó egyszeri feltöltése 70 fontba (több mint 20 ezer forintba) is belekerülhet.
   
A hét végén Oroszország több nagyvárosában autósok tüntettek a magas benzinárak miatt. A városközpontokon keresztülhajtó, üres benzineskannákat csapkodó, reflektorozó autósok azt követelték a szélvédőkre ragasztott plakátokon, hogy a kormány 40 százalékra csökkentse 70 százalékról a benzin adóját, mert ily módon literenként 15 rubelre csökkenhetne a benzin ára.
Nagy-Britanniában a nagy adótartalom miatt a legdrágább az üzemanyag az Európai Unióban, és a brit fuvarozók az elmúlt években többször is tiltakozó akciókkal próbálták az üzemanyagárakat terhelő adók csökkentésére szorítani a kormányt. Az adócsökkentésért kampányoló szervezet - Fuel Lobby - már az évtized elején súlyos, országos üzemanyag- és áruhiányt okozott Nagy-Britanniában azzal, hogy az akkor tervezett üzemanyagadó-emelés ellen tiltakozva egy hétre eltorlaszolta az olajfinomítók kiszállítási útvonalait, pedig akkor a kiskereskedelmi üzemanyagárak még csak 70 penny körül jártak literenként.
   
A brit kamionosok indulatait az is tüzeli, hogy a hazai piacot mindinkább eluralják a külföldről, olcsó üzemanyaggal telitöltve érkező kamionok, ráadásul az Európai Parlament épp a minap jelentette be, hogy nyomást fog gyakorolni a brit közúti fuvarozói piac még szélesebbre nyitása végett a külföldi verseny előtt.     Brit lapok szerint kelet-európai kamionosok már most alaposan kihasználják a hazai és az egeket verdeső brit dízelüzemanyag-árak tetemes különbségét, teherautójuk tankjából féláron értékesítve a gázolajat az érdeklődő brit autósoknak.
   
A The Sun, a legnagyobb brit bulvárlap néhány hónappal ezelőtti tényfeltáró riportja szerint az illegális kelet-európai dízelforgalmazás olyan méreteket öltött Nagy-Britanniában, hogy sok brit kamionparkoló nagyobb forgalmat bonyolít le, mint a BP vagy az Esso benzinkútjai. A brit közlekedési minisztérium friss adatai szerint tavaly rekordszámú, több mint 1,7 millió külföldi kamion lépett be Nagy-Britanniába, miközben a külföldi megbízatásokat teljesítő brit kamionok száma 400 ezerre, 14 évi mélypontra süllyedt.
   
Az amerikai, demokrata párti elnökjelöltségért küzdő Barack Obama szenátor szerint, ha a benzin ára tovább emelkedik, az amerikaiak meg fogják változtatni autóvásárlási szokásaikat. Ő maga egy hibrid - benzin és elektromos hajtású - autó tulajdonosa, de mint mondta, alig használja kocsiját. Obama kampányának egyik központi eleme a klímaváltozás elleni küzdelem, és rendszeresen figyelmezteti az autógyárakat, hogy gyártsanak kis fogyasztású kocsikat.
A kialakult helyzetben a kormányzó Munkáspárt vezető képviselői is azonnali adólépéseket követelnek. Graham Stringer, az alsóház közlekedési bizottságának kormánypárti tagja a The Sunday Telegraphnak azt mondta, hogy törölni kell az üzemanyag-illeték őszre tervezett, literenként 2 pennys emelését, valamint a minden járműtulajdonos által fizetett útadó emelési terveit is.
   
A tervek szerint jövőre több mint a kétszeresére - átlagosan 400 font fölé - emelkedne már a családi méretű járművek éves útadója is, és a szennyezőbb kocsikra évi 950 fontig terjedhető különadót is kivetnének. A Munkáspárt népszerűségének meredek zuhanása miatt egyébként is szorongatott helyzetben lévő Gordon Brown kormányfő eddig csak annyit ígért, hogy "foglalkozni" fog ezzel a "tényleg nagyon valós problémával", konkrét adócsökkentési ígéreteket azonban még nem tett.
   
Más kérdés, hogy erre lesz-e ideje, ugyanis egyöntetű londoni sajtóértesülések szerint már megindult a szervezkedés a párton belül Brown elmozdítására, főleg az elmúlt hetekben egymás után elvesztett két - helyhatósági, illetve időközi parlamenti - választás után. Munkáspárti körökben állítólag egyre erősebb a meggyőződés, hogy az alig egy éve kormányzó Gordon Brownnal nem lehet megnyerni a legkésőbb 2010-ben esedékes általános választásokat.

Főhet a fejünk az olajár miatt
Milliárdos kérdés: mi állíthatja meg az olajárat?
Az APEH szerint is drágult a tankolás
Újabb szerda: ismét retteghetnek az autósok
Nyári autózás: már most készítse a nyugtatót!

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG