A Valentin-nap megünneplése hazánkban a legfiatalabb, a 15-19 éves korosztály körében a legfontosabb – derül ki a GfK Hungária felmérésének eredményeiből. Február 14-ét elsősorban családi körben töltjük, néhányan baráti társaságban vagy kollégákkal ünnepelnek. Míg a hölgyek e jeles napon főként saját készítésű ajándékkal kedveskednek, addig a férfiak az üzletek polcain keresik a megfelelő ajándékot.
A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint a hazánkban jelenleg is újdonságnak számító Valentin- (vagy magyarul: Bálint-) nap bár nagyon divatos, de közel sem nevezhető általánosnak. Ezt az „ünnepet” elsősorban a legfiatalabbak, vagyis a 15-19 évesek tartják igazán fontosnak, legkevésbé pedig az idősek ünneplik.
Míg például az Egyesült Államokban a háztartások 65 százaléka legalább küld néhány üdvözlőlapot, vagy 32 százalékuk virágot vesz a párjának, addig hazánkban a Valentin-napot nem ünnepli széles kör: mindössze a felnőtt lakosság harmada.
Az ünneplők több mint fele családi körben tartja a Valentin-napot, viszonylag sokan pedig barátokkal vagy kollégákkal töltik el ezt a napot. Néhányan viszont azt állítják: egyedül is megünneplik február 14-ét.
Az ünnep elfogadottsága szintén csekély – a május 1. és Pünkösd mellett ennek a napnak a legkisebb a jelentősége honfitársaink körében (mindössze tízből hárman tartják ezeket fontosnak). Sokkal inkább ragaszkodunk a hagyományos ünnepeinkhez: a karácsonyhoz, születés- és névnaphoz vagy a húsvéthoz (itt már tízből kilencen tekintenek úgy az ünnepre, mint fontos eseményre). A nagy nemzeti ünnepeink a képzeletbeli fontossági skálán valahol középen helyezkednek el – tízből öten tartják ezeket jelentősnek életükben.
Február 14-e főleg a városban élők számára vált jeles nappá – főként Budapesten és a nagyobb városokban számít ünnepnek, míg a kistelepülésen élők többségének körében ez a nap nem sokban különbözik a többitől.
Ez a különbség „természetesen” zavarja is a hölgyeket, úgy gondolják, hogy a férfiak lényegesen kevesebb érzelmi töltetet visznek bele az alkalomba. Ráadásul rosszabb színben tünteti fel a helyzetet az a tény is, amelyet egy nemrégiben publikált nemzetközi kutatás is alátámaszt, azaz hogy a férfiak alábecsülik a szeretet fontosságát. Miközben a nők olyan termékeket keresnek, amelyekkel ki tudják fejezni a szeretetüket, addig egy tipikus férfi által vásárolt valentin-napi ajándék inkább szól az ajándékot adó férfinek, semmint a nőnek.
Kevesen ismerik az ünnep eredetét, vagyis a 270-ben, éppen február 14-én kivégzett Szent Valentin pap történetét. Míg például a karácsony eredetének (helyes) ismerete 86 százalék, a húsvété 78 százalék, addig a Valentin-nap ismeretének az aránya bőven 5 százalék alatti. Legkevésbé a Valentin-nap esetében említik a válaszadók, hogy eszükbe jutna az ünnep eredeti tartalma – amely nyílván nem is váratlan az igen alacsony ismertség mellett.
Rátaláltak a magyarok az akciókra
Magyar vállalkozások: van remény
A munkanélküliség miatt sötét a jövő
Nem várható javulás a fogyasztásban
Privátbankár