.jpg)

– Az elmúlt hat-nyolc hónapban nagyon megváltozott a világ, megváltoztak a bankok is. Korábban, amikor egy ügyfél fizetési könnyítést szeretett volna elérni, egyszerűen átment egy másik bankba, ahol kapott egy – az induló állapotban legalábbis – kedvezőbb hitelt. Ma a forint hektikus árfolyammozgása, valamint a bankok mérsékeltebb kockázatvállalási hajlandósága miatt ez a lehetőség szinte teljesen megszűnt. A CIB-nek korábban is voltak átmeneti fizetési nehézségekkel küzdő ügyfelei, számuk azonban január óta számottevően megemelkedett. Ez részben a válságnak, részben a forint gyengülésének tudható be. Mert az is küzdhet átmeneti fizetési gonddal, aki forinthitelt vett fel, de elveszítette az állását, és az is, aki nem veszítette ugyan el, de devizahitelének törlesztőrészlete - a forint gyengülése miatt - számottevően megnövekedett. És ne feledjük, a rezsiköltség is egyre nagyobb terhet jelent a családoknak. Nem tehetjük meg, hogy ezeknek az önhibájukon kívül nehéz helyzetbe került ügyfeleknek nem kínálunk valamiféle megoldást a fizetőképességük helyreállításáig.
– Melyek a Megoldás Hitel főbb ismérvei?
– Sietek leszögezni: a Megoldás Hitel nem új hitel, amely kiváltja a régit. Ezt a konstrukciót kizárólag a CIB Bank ügyfeleinek alakítottuk ki, és arról szól, hogy ha valakinek a meglévő ingatlanfedezetes hitele törlesztésében, a fentebb már említett okok miatt, átmenetileg problémái támadtak, akkor mi bizonyos ideig lehetővé tesszük, hogy csökkenjenek a havi terhei. Az ügyfél – legyen akár forint-, akár devizahitele - választhat, hogy egy, két vagy három évig az aktuális törlesztőrészlete 25, 50 vagy 75 százalékát fizeti-e, a részlet azonban nem lehet 10 ezer forintnál kevesebb. Természetesen ez a lehetőség növeli a bank kockázatát. Ezért a könnyített periódus kezdetétől kockázati felárat számítunk fel az ügyfélnek, amely az egyedi kockázati elbírálástól függően 0,5% és 2% között mozog. A kockázati felár attól függ, hogy hány évig és mekkora könnyítést kért az ügyfél. Ezért ügyfeleinknek érdemes alaposan meggondolni, hogy meddig és milyen mértékben kívánnak élni ezzel a lehetőséggel. A kockázati felár ugyanis praktikusan azt jelenti, hogy az ügyfélnek a futamidő végéig több pénzt kell visszafizetnie, mint ha nem vette volna igénybe a könnyítést. Ugyanakkor, a normál fizetési kötelezettség visszaállása után minden évben felülvizsgáljuk a kockázati státuszt, s ha az ügyfél pontosan törleszt, megszüntetjük a felárat. Nem a büntetés ugyanis a célunk, hanem a kockázataink megfelelő kezelése.
– Kik vehetik igénybe ezt a könnyítési lehetőséget?
– Minden ügyfelünk, akinek nálunk ingatlanfedezetes hitele van, függetlenül attól, hogy már késedelembe esett, vagy még nem. Nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy alapvető az ügyfél részéről az együttműködési készség. Hogyha, tegyük fel, egy több havi részlettel tartozó ügyfelünk nem veszi fel a telefonunkat, nem tudunk vele kapcsolatba lépni, akkor a legnagyobb jó szándékunk ellenére sem tudunk közösen megoldást találni. Aki pedig még nem késett a befizetéseivel, de az anyagi helyzete különböző okoknál fogva lényegesen rosszabbodni látszik, minél előbb keressen bennünket. A félreértések elkerülése végett ismételten hangsúlyoznám, hogy a CIB Megoldás Hitelt azon ügyfeleinknek kívánjuk nyújtani, akik jelenlegi élethelyzetükben más lehetőséget nem látnak, amíg – reményeink szerint hamarosan – kilábalnak nehézségeikből.
– Van-e valamilyen pótlólagos költsége az átstrukturálásnak?
– Azoknak, akik objektív és ellenőrizhető okok miatt kerültek nehéz helyzetbe, például azért, mert megszűnt a munkahelyük, vagy betegség miatt átmenetileg munkaképtelenné váltak, a bank semmilyen plusz díjat és költséget nem számít fel. A változtatás azonban közjegyzői okirat módosítását teszi szükségessé, ennek pedig van díja.
– Hol, miképpen tudják jelezni ez irányú szándékukat az érintett ügyfelek?
– Országos hálózatunk valamennyi fiókjában elérhető és honlapunkon (www.cib.hu) is olvasható egy általános tájékoztató a Megoldás Hitelről, s az igény bármelyik fiókunkban, valamint a CIB24 nonstop telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül is jelezhető. Amint ez megtörténik, egy CIB-es munkatárs keresi fel telefonon az ügyfelet, feltárandó a fizetési nehézség okát, várható időtartamát, az életkörülményekben bekövetkezett változást. Igyekeztünk úgy megszervezni a folyamatot, hogy ügyfeleinknek, optimális esetben, csak egyszer, a szerződés módosításakor kelljen személyesen is megjelenniük kijelölt fiókjaink egyikében.
További információk a CIB Megoldás Hitelről >>
(x)