1p
A BKV 1365 buszából ezret kellene azonnal lecserélni, a járműpark 10 évvel idősebb az ideálisnál, a HÉV-szerelvények pedig már 45 évesek. A buszágazatot kiszervezhetik
A BKV többmilliárdos eszközmegújító programon dolgozik, mivel járműparkja mára teljesítőképességének határára érkezett.

Az 1365 autóbusz átlagos életkora 17,2 év, több mint kétszerese az ideális 7,5 évnek. A legöregebbek a 200-as sorozatú 26 éves Ikarusok, a legfiatalabbak a Volvók, a járművek átlagos futásteljesítménye egymillió kilométer, de van kétmillió kilométert futott autóbusz is - olvasható az MTI birtokába került BKV-tanulmányban.

A buszok állapota fokozott tempóban romlik az elmaradó felújítások miatt, 934 selejtérett, 66 pedig túlfutott, a reggeli kocsikiadás naponta veszélybe kerül, esztétikai felújításukra nincs pénz, csaknem 80 százalékuk pedig nem felel meg az esélyegyenlőségi elvárásoknak. A 2005-ös havi mintegy 10 ezer menetkimaradás a karbantartások elmaradása miatt 2009-re 22 ezerre nőtt.

A jelenlegi szabályok szerint csak Euro 5-ös besorolású motorral szerelt buszt lehet forgalomba állítani, a BKV-nak azonban a legtöbb, csaknem 570 busza csak Euro 1-es, 404 pedig besorolás nélküli. Mivel a felújítások nem jelentenek megbízható alternatívát, csak a járműpark cseréje lehet a megoldás. A következő két évben ezer új vagy megfelelő állapotú használt busz beszerzése válik időszerűvé.

Amikor a BKV spórolni akart, az sem jött össze a cégnek. Helyette maradt egy napi 30 milliós ceh.Részletek >>>
Egy projekt keretében az Ikarus 412-es és 415-ös buszok egy részét felújítják, és Euro 5-ös motorral szerelik őket fel, ezeket a BKV hat évig használná, cseréjük 2016-17 környékén lesz esedékes.

A fiatalabb Volvo és Van Hool buszokat 15 éves korukban tervezik kivonni a forgalomból, az újonnan beszerzett ezer buszt hét-nyolc évig üzemeltetnék, így 2018-19 körül válik esedékessé cseréjük. Ezzel párhuzamosan a legöregebb Ikarus 260-as, 280-as és 435-ös típusokat lecserélik. A másik változat szerint kiszervezik a buszágazat egy részét, de ezt a tanulmányok szerint csak buszgarázsszinten lenne érdemes végrehajtani.

A trolibuszok körében a 30 éves ZIU-9-es típust azonnal le kellene cserélni, és az Ikarus 412-esnél is meg kell kezdeni a nagyfelújítást 2012-ben, selejtezésük 2022-ben lesz esedékes. A Solarisokat a BKV 2024 előtt nem tervezi kivonni a forgalomból, míg a 280-as Ikarusokat már 2012-ben leselejteznék. A járműpark megújítását EU-s társfinanszírozással oldanák meg, ennek keretében 57 csuklós és 36 szóló járművet szereznének be.

A metró továbbra is a legüzembiztosabb terület a BKV-n belül, a 25-36 éves szerelvények 2009-ben csak 211 menetkimaradást produkáltak. Ezzel együtt a járművek felújítására szükség van. Amint megérkeznek az új szerelvények a 2-es metróra, a járműállomány egy része a 3-as vonalra kerül, nagyobb részét leselejtezik. A projekt csúszása miatt azonban szükség lehet a 37 éves Ev szerelvények nagyjavítására, ami 3,5 milliárd forintba kerül.

A millenniumi földalatti szerelvényein 2012-ben el kell végezni a nagyfelújítást, amellyel a kocsik még 7-10 évig működhetnek, az új járművek beszerzése függ a pálya felújításának, esetleg meghosszabbításának időpontjától is.

A villamospark megújításánál elsődleges szempont az energiatakarékosság, illetve az alacsonypadlós kiszolgálás bővítése a fő vonalakon. Az EU-társfinanszírozású projektek keretében 12 darab 54 méteres és 84 darab 35 méteres jármű beszerzése várható középtávon. A leggazdaságosabban a TW6000-es, hannoveri villamosok újbóli beszerzése tűnik, a Tatra, majd a Ganz kocsikat felújítják, csak ezt követően cserélik le.

Csaknem 45 évükkel a HÉV-szerelvények a legidősebbek a BKV flottájában
, bár vannak 32 évesek is, de ezek is jelentősen meghaladták a 2,2 millió kilométeres futásteljesítményt, 2012-től már a negyedik nagyfelújítás válik szükségessé. A magas költségek miatt ezt azonban már nem lehet gazdaságosan elvégezni, a motorvonatokat mindenképpen le kell selejtezni. A kocsik cseréjére csak nagyprojektekhez kapcsolódóan, így az észak-déli regionális gyorsvasút megépítésekor nyílhat lehetőség.

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG