Az 1365 autóbusz átlagos életkora 17,2 év, több mint kétszerese az ideális 7,5 évnek. A legöregebbek a 200-as sorozatú 26 éves Ikarusok, a legfiatalabbak a Volvók, a járművek átlagos futásteljesítménye egymillió kilométer, de van kétmillió kilométert futott autóbusz is - olvasható az MTI birtokába került BKV-tanulmányban.
A buszok állapota fokozott tempóban romlik az elmaradó felújítások miatt, 934 selejtérett, 66 pedig túlfutott, a reggeli kocsikiadás naponta veszélybe kerül, esztétikai felújításukra nincs pénz, csaknem 80 százalékuk pedig nem felel meg az esélyegyenlőségi elvárásoknak. A 2005-ös havi mintegy 10 ezer menetkimaradás a karbantartások elmaradása miatt 2009-re 22 ezerre nőtt.
A jelenlegi szabályok szerint csak Euro 5-ös besorolású motorral szerelt buszt lehet forgalomba állítani, a BKV-nak azonban a legtöbb, csaknem 570 busza csak Euro 1-es, 404 pedig besorolás nélküli. Mivel a felújítások nem jelentenek megbízható alternatívát, csak a járműpark cseréje lehet a megoldás. A következő két évben ezer új vagy megfelelő állapotú használt busz beszerzése válik időszerűvé.
Amikor a BKV spórolni akart, az sem jött össze a cégnek. Helyette maradt egy napi 30 milliós ceh.Részletek >>> |
A fiatalabb Volvo és Van Hool buszokat 15 éves korukban tervezik kivonni a forgalomból, az újonnan beszerzett ezer buszt hét-nyolc évig üzemeltetnék, így 2018-19 körül válik esedékessé cseréjük. Ezzel párhuzamosan a legöregebb Ikarus 260-as, 280-as és 435-ös típusokat lecserélik. A másik változat szerint kiszervezik a buszágazat egy részét, de ezt a tanulmányok szerint csak buszgarázsszinten lenne érdemes végrehajtani.
A trolibuszok körében a 30 éves ZIU-9-es típust azonnal le kellene cserélni, és az Ikarus 412-esnél is meg kell kezdeni a nagyfelújítást 2012-ben, selejtezésük 2022-ben lesz esedékes. A Solarisokat a BKV 2024 előtt nem tervezi kivonni a forgalomból, míg a 280-as Ikarusokat már 2012-ben leselejteznék. A járműpark megújítását EU-s társfinanszírozással oldanák meg, ennek keretében 57 csuklós és 36 szóló járművet szereznének be.
A metró továbbra is a legüzembiztosabb terület a BKV-n belül, a 25-36 éves szerelvények 2009-ben csak 211 menetkimaradást produkáltak. Ezzel együtt a járművek felújítására szükség van. Amint megérkeznek az új szerelvények a 2-es metróra, a járműállomány egy része a 3-as vonalra kerül, nagyobb részét leselejtezik. A projekt csúszása miatt azonban szükség lehet a 37 éves Ev szerelvények nagyjavítására, ami 3,5 milliárd forintba kerül.
A millenniumi földalatti szerelvényein 2012-ben el kell végezni a nagyfelújítást, amellyel a kocsik még 7-10 évig működhetnek, az új járművek beszerzése függ a pálya felújításának, esetleg meghosszabbításának időpontjától is.
A villamospark megújításánál elsődleges szempont az energiatakarékosság, illetve az alacsonypadlós kiszolgálás bővítése a fő vonalakon. Az EU-társfinanszírozású projektek keretében 12 darab 54 méteres és 84 darab 35 méteres jármű beszerzése várható középtávon. A leggazdaságosabban a TW6000-es, hannoveri villamosok újbóli beszerzése tűnik, a Tatra, majd a Ganz kocsikat felújítják, csak ezt követően cserélik le.
Csaknem 45 évükkel a HÉV-szerelvények a legidősebbek a BKV flottájában, bár vannak 32 évesek is, de ezek is jelentősen meghaladták a 2,2 millió kilométeres futásteljesítményt, 2012-től már a negyedik nagyfelújítás válik szükségessé. A magas költségek miatt ezt azonban már nem lehet gazdaságosan elvégezni, a motorvonatokat mindenképpen le kell selejtezni. A kocsik cseréjére csak nagyprojektekhez kapcsolódóan, így az észak-déli regionális gyorsvasút megépítésekor nyílhat lehetőség.
MTI