A hideg, csapadékos, intenzív havazásokkal és jelentős hófúvásokkal járó téli útüzemeltetési időszak komoly többletköltséggel járt. „A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2009. november 10. és 2010. március 15. között rekordnak számító, hozzávetőleg 9,2 milliárd forintot fordított téli síkosságmentesítési és hóeltakarítási feladatainak ellátására. Ez összességében mintegy 23 százalékkal több kiadást jelent, mint az előző téli szezonban” – mondta Zsupponits Jenő, a társaság vezérigazgatója.
A cég kimutatásai szerint a sokévi átlagnál jóval keményebb időjárás jellemezte a 2009–2010-es téli időszakot. Ennek megfelelően a társaság saját gépparkja mellett szinte az egész téli útüzemeltetési időszak alatt ismételten berendelte a szerződéses hóeltakarítókat is, akikkel együtt folyamatosan biztosítani tudták a biztonságos közlekedés feltételeit a 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton. A bérelt géppark egy átlagos télen csak biztonsági tartalékként szolgál, azonban az elmúlt rendkívüli téli szezonban a cég saját és bérelt gépparkját egyaránt csúcsra járatta. A társaság országosan 1194 darab síkosságmentesítésre, valamint hóeltakarításra kialakított gépjárművet és munkagépet üzemeltetett, illetve tartott készenlétben. Ebből 712 gép saját tulajdonú, 482-t pedig a szerződéses partnerek tartottak üzemben. A géppark végül összesen több mint 213 ezer órát töltött aktívan az utakon. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségének 3300 dolgozója 12 órás váltásban szinte folyamatosan látta el a hóeltakarítási, síkosságmentesítési és kátyúzási feladatokat.
A 2009–2010-es téli időszakban gyakran kellett reggeli síkossággal, ónos esőkkel, intenzív havazásokkal és komoly hófúvásokkal megküzdeniük a közutas szakembereknek. A rendkívüli időjárást jól szemlélteti, hogy az országos állami közutak tisztítására, hóeltakarítására és síkosságmentesítésre összesen 125 ezer tonna sót, 25 ezer tonna érdesítő anyagot és 1,7 millió liter sóoldatot használtak fel.
A sok csapadék mellett többször is nagy hőingadozás nehezítette a közútkezelők és az autósok életét, s a szeszélyes és hideg tél rendkívüli módon kedvezett a kátyúképződésnek is. A társaság 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja, ha az időjárás is engedte, télen is a kátyúk megszüntetésén dolgozott. Ennek eredményeként a cég a téli üzemeltetési időszak alatt csaknem 258 ezer kátyút javított ki, amihez18 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel.
A hirtelen beköszöntött tavaszi jó időt kihasználva a társaság megkereste a melegaszfalt-keverő üzemeket, hogy indítsák be a gyártósorokat, így a Közút márciustól át tudott térni a tartósabb megoldást jelentő melegkátyúzási technológiára. A kátyúk száma ütemterv szerint, folyamatosan csökken.
Húsvétkor kamionstop lesz
Visszafizetik az eredetiségvizsgálat díját
Mától él az új kötelező
Zsiborás Gergő
Privátbankár