A lap idézte Mihail Korcsemkint, az amerikai East European Gas Analysis elemző cég vezetőjét, aki úgy vélte: Oroszország számára elvi jelentőségű a Nabucco megvitatása.
A Nabucco vezeték a tervek szerint a Kaszpi-térségből szállítana gázt Európába, Oroszországot elkerülve. Törökország Magyarországgal, Ausztriával, Bulgáriával és Romániával júliusban aláírta a kormányközi megállapodást, de Moszkva a Déli Áramlatban való együttműködést ajánlva megpróbálhatja maga mellé állítani.
Ankara egyelőre nem siet a döntéssel, és Korcsemkin szerint a két vezetékről folyó tárgyalásokon kulcsszerepe van az időtényezőnek.
A Nabuccóról további dokumentumokat írnak alá az év végén, és ha Oroszországnak sikerül megnyerni Ankarát a Déli Áramlatban való részvételre, ez fékezheti a Nabucco megvalósulását, mondta az elemző, és hozzátette: egy gázvezeték lényegében geopolitikai eszköz, és Ankara döntése attól függ majd, milyen bevételre számíthat az egyik, illetve a másik vezetékből.
Szeptember közepéig megalakul az az orosz-szerb vegyesvállalat, amelyet a Déli Áramlat gázvezeték szerbiai szakaszának megépítésére hoznak létre - közölte a Beta hírügynökséggel Dusan Bajatovic, a Srbijagas szerb állami gázvállalat vezérigazgatója.
A Déli Áramlat Szerbia nevű cég központja Svájcban lesz, az orosz Gazprom 51 százalékkal, a Srbijagas pedig 49 százalékkal részesedik belőle. Korábban úgy tervezték, hogy a cég már július végére megalakul, de létrehozásáról csak a múlt héten született meg a végleges döntés.
A Gazprom és a Srbijagas vezetői döntöttek egy szerbiai leányvállalat megalakításáról is - erre azért van szükség, hogy az anyacég működési engedélyt kaphasson Szerbiában.
Dusan Bajatovic szerint a Déli Áramlat építésének megvalósíthatósági tanulmánya a jövő év júniusának végére készül el, s ezt követően születik meg a végleges beruházási döntés.
A tervek szerint az orosz gázt Nyugat-Európába szállító vezeték szerbiai szakasza 450 kilométer hosszú lesz, kapacitása évi 20 milliárd köbméter, és a megépítése legalább 700 millió euróba kerül.
A lakosság támogatja a Nabucco-t
Csöbörből vödörbe: a Gazprom lesz az "új" partner
Nabucco-kudarc: még jobban függünk az oroszoktól
Magyarország nem felejti el a Déli Áramlatot
MTI