Nyáry Krisztián emlékeztetett arra: az Alkotmánybíróság tavaly november 18-ai határozatával megsemmisített több, a parkolást szabályozó helyi és országos jogszabályt. A fővárosi önkormányzati rendeletek közül ez a főváros közigazgatási területén történő, járművel való várakozás rendjét, díját és az üzemképtelen járművek várakozási rendjét szabályozó közgyűlési rendeletet érintette. Az Alkotmánybíróság június 30-ig adott határidőt a helyzet rendezésére, ennek megfelelően előbb a törvényi szabályozást kell módosítani, majd erre alapozva történhet meg a helyi rendeletek módosítása - idézte fel.
Megjegyezte: az Alkotmánybíróság döntését követően a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium több tárca és hatóság bevonásával munkacsoportot hozott létre a szükséges jogszabályok mielőbbi megváltoztatása érdekében. Mivel a kétharmados önkormányzati törvény módosítására rövid távon nincs lehetőség, a parkolással kapcsolatos szabályokat a közúti közlekedésről szóló törvényben kívánják rendezni.
A szaktárca elkészítette a törvénymódosítást, amelyet véleményezésre megküldött a fővárosnak, ezt a hétfői kabinetülésen megtárgyalták.
A jogszabálytervezet a benzin árához kötné a parkolási díjakat, az első kategóriába eső várakozási övezetben várakozó személygépkocsi esetében például a 95-ös ólmozatlan benzin előző évi átlagárának felét tenné ki a parkolási díj - ismertette a javaslatot Nyáry Krisztián.
Hozzátette: a fővárosi önkormányzat alapvetően egyetért a tervezett jogszabály szövegével, ám néhány ponton apróbb módosításokat, részletesebb szabályozást javasol. Ilyen javaslat például, hogy a szabályozás ne terjedjen ki alagútra, aluljáróra, ne vonatkozzon magánutakra.
A főváros javasolja azt is, hogy a törvény nevesítse: ki mentesül a várakozási díj fizetése alól. A javaslat értelmében mentesülnének a megkülönböztető jelzés használatára jogosult járművek, állandó és ideiglenes lakóhellyel bíró személyek, illetve a mozgáskorlátozottak és az őket szállító családtagok - közölte az igazgató.
Mint mondta, a főváros javasolja továbbá, hogy a saját korábbi rendeletében is szereplő 15 perces türelmi idő a törvényi szabályozásban is jelenjen meg, ezt korábban a Magyar Autóklub és az Emberibb Parkolásért Mozgalom is támogatta. Ha az időt a várakozó túllépi, a pótdíj 15 napon belül történő fizetés esetén legyen tízszeres, 15 napon túl pedig a várakozási díj negyvenszerese.
Az önkormányzat emellett felhívja a jogalkotó figyelmét arra is, hogy a közterület-felügyeletről szóló törvény a díjfizetés nélkül várakozó gépjárművek esetében kerékbilincs használatát is lehetővé teszi. A főváros értelmezésében ez kettős szankciót jelent, amit jogszabály-módosítással kellene kizárni - szögezte le Nyáry Krisztián.
Műszaki plusz zöld kártya dupla árért
Egyre nagyobb eséllyel éljük túl az autózást
Drága és nem jut messzire a zöld autó
MTI