.jpg)
Mobilvásárlás vs. mobilfizetés
Az első megoldások a kisebb összegű vásárlások (micro payment) mobilos lebonyolítására születtek. Ezek lényege az volt, hogy a megvásárolt szolgáltatás (például parkolójegy) ellenértéke a telefonszolgáltató következő havi számláján jelent meg.
A mobilfizetés esetén ugyanakkor nem egy korlátos telefonszámla vagy egy előre feltöltött prepaid egyenleg, hanem a saját bankszámlánk terhére tudunk vásárolni: ilyenkor gyakorlatilag egy klasszikus bankkártyás vásárlást valósítunk meg, amelynek nagyságát csupán a számlánkon elérhető összeg nagysága korlátozza.
A rendszer alapja a telefonra telepített alkalmazás
A felhasználó és a mobilfizetési szolgáltató központja között felépülő adatátviteli kapcsolat a telefonra telepített célalkalmazás (általában Java-program) segítségével épül fel, amely az ügyfél saját, személyes adatait tartalmazza. Az alkalmazás jól áttekinthető felületén az ügyfél egyszerűen felépítheti a tranzakciót, és elküldheti a központba, amely az adatokat haladéktalanul a megcélzott szolgáltatóhoz továbbítja, majd a teljesülésről rögtön visszaigazolást is küld.
Már léteznek telefonszolgáltatóktól független rendszerek is
A mobiltranzakciókat lehetővé tevő alkalmazások kulcsadatait a SIM-kártya, illetve a telefon saját memóriája is tárolhatja. A hazai piacon ma már mindkettőre van példa. A SIM-kártyát felhasználó technológia minden esetben szükségessé teszi a mobilszolgáltató cég közreműködését is: a felhasználó belépésekor rögtön szükség van kártyacserére is: a titkosítást ugyanis az általánosan használt kártyák nem képesek kezelni. A telefon memóriáját kihasználó alkalmazások ezzel szemben a mobilszolgáltatóktól függetlenek, a résztvevők telefonja – ha nem elavult készülékről van szó – eleve alkalmas a mobilfizetési szolgáltatások indítására.
Uniós kezdeményezés az egységesítésre: a SEMOPS fizetési rendszer
A mobil fizetések megteremtése és egységesítése érdekében az Európai Unió által is támogatott SEMOPS (Secure Mobile Payment Service) projekt az egyik legjelentősebb kezdeményezés. A bankokat, pénzügyi szolgáltatókat, technológia szállítókat és tanácsadó cégeket magában foglaló konzorcium által kidolgozott, jelenleg bevezetés alatt álló rendszer várhatóan hamarosan Magyarországon is elérhető lesz.
Miért nem mobilinternet?
A jelenleg használt mobiltelefonoknak mindössze 5-6 százaléka rendelkezik megfelelő méretű kijelzővel ahhoz, hogy internetbanki szolgáltatásokat megfelelő minőségben lehessen rajtuk futtatni. Mivel a nagy kijelző magas készülékárral, emellett sokak számára kényelmetlen készülékmérettel jár együtt, a piackutatások alapján nem várható, hogy e készülékeket a jövőben jelentősen nagyobb számban használják majd.
Milyen területeken várható gyors előrelépés?
Internetes áruházak és vásárlóik: a hazai internetes vásárlók túlnyomó része ma utánvéttel fizeti ki a világhálón megrendelt árut. Ennek oka legtöbbször a bizalmatlanság, mivel sokan ódzkodnak megadni kártyaadataikat. A mobilfizetés során ilyen adatszolgáltatásra nincsen szükség. Az összeg kifizetéséről a szolgáltató néhány másodpercen belül visszaigazolást kap, így számára is csökken annak kockázata, hogy a vásárló időközben eláll a vásárlástól.
Pénzintézetek, közüzemek
A mobilfizetés mind a közüzemi számlák, mind a törlesztőrészletek és biztosítási díjak időben történő, ugyanakkor kényelmes befizetését lehetővé teszi.
Mikor áll össze a kritikus tömeg?
A bankkártya alapú mobilfizetési rendszerek csupán az elmúlt hónapokban jelentek meg Magyarországon. Mivel sem bankfiók, sem számítógép nem szükséges a használatukhoz, a kényelem és a biztonság sok felhasználó számára teheti vonzóvá ezt a megoldást. Figyelembe kell azonban venni azt, hogy az elektronikus fizetési rendszerek általában is lassan terjednek el. Igazi áttörés pedig akkor várható, ha a csatlakozott kereskedők és fogyasztók száma elér egy bizonyos értéket.
„A mobilfizetés kézenfekvő előnyei már az idén legalább 10-15 ezer fogyasztót csábítanak arra, hogy kipróbálják a mobilfizetési szolgáltatásokat.” – ad előrejelzést Papp Tibor, a Díjbeszedő Holdinghoz tartozó FOLD-R Zrt. vezérigazgatója.. „Arra számítunk, hogy kereskedői oldalról főleg a nagyobb internetes áruházak, illetve közüzemi, pénzintézeti szolgáltatók csatlakozása révén a következő években már százezres nagyságrendű tömeg intézheti pénzügyeit a mobiltelefonján keresztül.”
Kiszínezi életünket a Díjbeszedő
Lusták vagyunk leszokni a sárga csekkről
Már nem csak magyarokat riogat a Díjbeszedő
Privátbankár