.jpg)
A felmérésben résztvevők 65 százalékénak van egy évnél régebbi követelése, pedig statisztikai tény, hogy minél több idő telik el a követelés lejárta után, annál kisebb az esély annak megtérülésére. Tapasztalatok szerint a fél éve lejárt adósságnak már csak igen kis százalékát látják viszont a hitelezők. A megkérdezettek 70 százaléka a körbetartozás okát látja a késedelmes fizetésben, valamint az egyre súlysodó pénzügyi helyzetet okolják a nemfizetésért.
A kis- és középvállalatok helyzete, gazdasági mozgástere a válság mélyülésével egyre kedvezőtlenebbé válik, miközben e társaságok többsége még mindig saját maga próbál lépéseket tenni a kintlévőségeik behajtásában, és csupán a cégek kevesebb mint egyharmada fordul külső követeléskezelő céghez. Ennek okát Dercze abban látja, sok esetben nem indítanak behajtási eljárást attól félve, hogy elvesztik az ügyfeleiket. Ennél már csak egy nagyobb hiba van, amikor a lejárt követelések, túllépett türelmi idő ellenére is szállítanak vevőiknek a vállalkozók.
Mivel Magyarországon nagyon rossz a fizetési morál, Dercze úgy véli, érdemes lenne a kezdetektől nagyobb figyelmet fordítani a kinnlevőségekre. Egy vállalkozónak tudni kell a számlák lejáratát, hogy azokat fizetik vagy sem a vevői. Bőven elég ugyanis, ha a követelésnek "csupán" tíz százalékát nem tudják behajtani a vállalatok, mert egy ekkora összeg elviheti az éves eredmény jelentős részét.
Dercze úgy véli, hogy az idei és a 2010-es év is mindenképpen problémás lesz a magyar vállalkozások szempontjából, hiszen csökken a világpiaci növekedés. A magyar export domináns része az EU-országokba irányul, azon belül is Németország a legnagyobb felvevőpiaca a magyar termékeknek. Ez további problémákat okoz, gyárak állnak le vagy csökkentik kapacitásukat, ami tovább gyűrűzik a beszállítóknál és hasonló folyamatot eredményez.
Csődrekord: kinek kell félnie?
Fizetésképtelenségben mi vagyunk a császárok
Fizetési morál: az állam és a multik is késnek
Nincs tabu: azok is buknak, akikről sosem hittük
Privátbankár