.jpg)
Számottevően – 34 ponttal – emelkedett a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2009 márciusához képest, jelenleg 148,5 ponton áll, ezzel visszaállt a gazdasági válság előtti, egy évvel korábban mért szintre.
A megkérdezettek az ország jelenlegi helyzetéről továbbra is negatívan vélekednek. Figyelemre méltó azonban, hogy a korábbi eredményekhez képest hosszú távon kifejezetten bizakodóak az ország gazdasági helyzetét illetően: tízből hatan (62 %) úgy vélik, hogy a következő 5 évben az ország jobb helyzetben lesz.
„A Fogyasztói Várakozások Index (FVI) értéke 2009 júniusában 177,1 pont, amely jelentős mértékű, 51,3 pontos emelkedés az előző negyedévhez képest. Az index ilyen mértékű emelkedésének hátterében az áll, hogy a lakosság bizakodóbb mind a saját jövő évi anyagi helyzetét, mind pedig az ország következő 12 hónapban, illetve következő 5 évben várható gazdasági helyzetét illetően” – értékelte a trendeket Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

A Vásárlási Hajlandóság Indexében (VHI) is növekedés mutatkozott, értéke 14,8 pontos emelkedés eredményeként jelenleg 116,8 pont.
A Coface a GfK által kimutatott "reményekkel" ellentétben még nagyobb, világ szintű visszaesésre számít. Ez természetesen a nyitott magyar gazdaságot is érzékenyen érinti, elemzésük szerint a következő negyedévünk lesz a legnehezebb. Részletek >>> |
Az inflációs várakozásokat illetően a megkérdezettek többsége, tízből kilencen (89%) számítanak az árak emelkedésére az elkövetkező egy évben. A várakozások hátterében a hatályba lépő kormányzati intézkedések állhatnak. A megkérdezettek átlagosan 10 százalékos inflációval számolnak.
A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások tekintetében a megkérdezettek közel egyharmada az inflációval azonos mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő 1-2 évben, 57 százalékuk pedig annál kisebb mértékű növekedést vár.

Az előző időszakhoz képest szinte változatlan maradt a hitelfelvételi kedv: tízből hatan soha sem vennének fel hitelt, egyharmaduk pedig az időpontot nem tartja megfelelőnek. A megkérdezettek egyharmada számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban, de körülbelül ugyanennyien vélik úgy, hogy változatlanok maradnak.
A GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem 2004 tavasza óta közösen készíti el minden negyedévben a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérést. A komplex FBI mutató a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságának mértékét, jelenlegi anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítélését, jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásaikat, valamint az ország következő 12 hónapban és az elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését összegzi. A felmérés célja annak kiderítése, hogy hogyan változnak a fogyasztói attitűdök és várakozások, illetve hogyan befolyásolják ezek a változások a fogyasztók vásárlási és megtakarítási döntéseit. |
Pozitívabb képet mutat a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv: 2009 második negyedévében már csak a válaszadók egyötöde szerint nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni, közel 50 százalék azok aránya, akik szerint viszont érdemes. A tartós fogyasztási cikkek vásárlását nagymértékben a szükségesség határozza meg.
A lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya enyhén emelkedett, közel 50 százalékot tesz ki. Ezzel szemben a lakásuk eladását csupán a válaszadók egytizede tartja érdemesnek.
Euróbevezetés: ej, ráérünk arra még!
Sokkoló lesz az idei GDP - hol van már az alja?
Spórolni, spórolni! - már rég hozzászoktunk
Kezdjük érteni: a bank nem egyenlő a hitellel
Rég nem hipermarketben költjük a legtöbbet
Privátbankár