Hogy számoltunk? Kosaras módszertan |
Egyelőre úgy tűnik tehát, egy kis pihenő következik az elmúlt két hónapban igen erőteljesen beindult drágulási hullámban. Érdekes, hogy tavaly, az év végi hónapokban meredek árcsökkenés, ezt megelőzően viszont - gyakorlatilag Árkosarunk indításától kezdve (tehát 2007 februárjától) - egy kisebb korrekciókkal tarkított emelkedő trend volt megfigyelhető.
Árkosarunk értékének változása
Múlt havi Árkosarunkat itt olvashatja: Élelmiszerárak: váltólázban az áruházak |
Éves szinten márciusban 0,6 százalékos mértékű árcsökkenést kaptunk. Ez pedig azt jelenti, hogy a februári enyhe pozitív átfordulás után ismét negatív előjelő lett az éves szintű árváltozás. Az eddigi legnagyobb éves szintű zuhanást tavaly decemberben mértük, akkor 5,4 százalékos csökkenést véltünk felfedezni, de még idén januárban is -2,9 százalék volt a mutató értéke.
A KSH holnap teszi közzé az infláció februári alakulásával kapcsolatos adatokat. A fogyasztói árak januárban 3,1 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál. |
Az éves Árkosár-index alakulása az elmúlt 6 hónapban
A vizsgált termékek közül a legnagyobb árkülönbséget az alma, a kenyér és a csirkemell vonatkozásában véltük ezúttal felfedezni, ezeknél a legolcsóbb és a legdrágább áruház közötti differencia közel 100%-os volt.
Havi legolcsóbbak A legolcsóbb narancsot a Tescóban találtuk: a hálós gyümölcs kilója 249 Ft volt, az Auchanban 259, a Corában pedig 269 forintért mérték kilóját. Filteres fekete teában is a Tesco volt az árkirály: a saját márkás dobozban 100 filtert adtak 169 forintért, a 20 filteres Tea World az Auchanban 77, az ugyanekkora Sir Morton a Corában 129 forintba került. Ha csak az árat nézzük, akkor a dobozos sörök árversenyében ezúttal holtverseny született. 105 forintért ugyanis mind az Auchanban, mind a Corában leguríthattunk volna egyet. Igaz, előbbiben a Kenner 3, utóbbiban a Karpackie pedig 4 százalékos alkoholtartalommal bírt. Középutas volt a Tesco, legalábbis a százalékot illetően, a gazdaságos 3,5 százalékért 109 forintot kellett volna a kasszánál hagynunk. |
Az egyes áruházak árait vizsgálva kijelenthetjük, hogy tavaly szeptember óta továbbra is hónapról-hónapra változik, melyik hipermarket birtokolhatja a legolcsóbb áruház címet. A Cora-Auchan kettős versenyéből ezúttal utóbbi került ki győztesen, kosarunkat itt 14 180 forintért tölthettük volna meg (-2,2 százalék havi és -1 százalék éves viszonylatban). A törökbálinti COrában ezúttal 14 345 forintért intézhettük volna el a nagybevásárlást (+2,5%, illetve +0,2%).
A dobogó legalsó fokát továbbra is a Tesco foglalja el. A brit lánc budaörsi kasszájánál márciusban 14 955 forintot kellett volna hagynunk (-2,2%, illetve -1,1%). Az első helyezetthez képest tovább csökkenő mértékű, 775 forintos lemaradásból a legnagyobb tételt ezúttal az alma, a kenyér és a tojás jelentette.
A forint és az áfa lökheti felfelé az inflációt
Biztató az európai inflációs adat
Sokkoló számok: jövőre is mínuszban leszünk
Az áfa-emelés a boltosoknak fog fájni
Az áfaemelés megdobná az inflációnkat
Privátbankár