A lízingcégek által finanszírozott eszközök értéke az év harmadik negyedévében 66%-kal csökkent 2008 hasonló időszakához képest, értéke 323 741 milliárd forint, amely kb. egyharmada a tavalyi év január-szeptember időszakában finanszírozott 946 678 milliárd forintnak. A szerződések száma ugyan továbbra is csökken, de az előző év hasonló időszakához képest ez a csökkenés 9 hónapos idősávban 65%-os, amely kisebb mint a félévkor tapasztalt 74%. Az európai lízingszövetség, a Leaseurope adatai szerint a magyar piacon tapasztalt csökkenés nagyobb mint a nyugati országokban tapasztalt átlagos 36%-os, de kisebb mint a román és ukrán piac 70% feletti visszaesése.
A piaci szereplők számában és összetételében nincs érdemi változás, a legnagyobb cégek csaknem az összes szegmensben érdekelt maradtak, a kockázatos területekről való kivonulások megálltak.
A Lízingszövetség tagsága az év hátralévő részében és 2010-ben is visszaesésre számít, bár már kisebb mértékben az eddigiekhez képest. Többségük szerint a flotta és az ingatlan szegmensben várható a legnagyobb növekedés jövőre, míg a truck szegmens piaci részesedésének csökkenésére számítanak.
„Az elmúlt hónapokban nem fordult meg a trend, de a csökkenés mindenképpen lassulni látszik, sőt az sem kizárt, hogy meg is állhat a következő egy évben. Ez leginkább a kamatcsökkenésnek és a forint stabilizálódásának köszönhető, amely nyugtatóan hat a piacra és az ügyfelekre. A lízingcégek elérték a mélypontot , ebben a helyzetben fontos szerep hárul a meglévő portfóliókra illetve azok gondozására” – mondta Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke. „Ugyanakkor, a tervezett devizahitel-korlátozás nagyon erős kockázatot jelent a piaci szereplőknek, és bár hosszú távon nem kétséges a pozitív hatása, de rövid távon súlyos, akár további 50%-os visszaesést eredményezhet a lízingpiacon” – tette hozzá Hordós Zoltán.
A legnagyobb visszaesést az ingatlan és a gépjármű-finanszírozás szenvedte el; az előbbi 75%, míg az utóbbi 69%-os visszaesést könyvelhetett el eddig éves szinten. A szerződések száma a két szegmensben 89%, illetve 69%-os visszaesést produkált.
Az ingatlanlízing szegmensben a tavalyi 50 301 milliárd forinthoz képest idén csak 13 281 milliárdot helyeztek ki, viszont az előző negyedévhez képest ez 22%-os növekedést jelent. Az ingatlanok a teljes magyar lízingszektor több mint 13%-át képviselik; a nagy visszaesés ellenére ez ismételt növekedést jelent piaci részesedésben. Míg a második negyedévben sokan kerestek kisebb értékű ingatlant, addig az utóbbi 3 hónapban ez a tendencia megállt.
A másik nagy vesztes az autófinanszírozás, itt a tavalyi harmadik negyedévben finanszírozott 174 529 milliárd forinthoz képest idén június-szeptember hónapokban ez az összeg 42 428 milliárdra csökkent. A szerződésszám 69%-os csökkenése kisebb a gépjármű-értékesítés volumenének visszaesésénél, ami elérte a 80%-ot.
A haszongépjárműveknél mind a finanszírozott érték, mind a megkötött szerződések száma kb. 65%-kal esett. 2009 eleje óta az új teherautók aránya 15%-kal csökkent.
A flottafinanszírozás értékben 55%-os a visszaesés a negyedévben és megfigyelhető, hogy a piac, hasonlóan az előző vizsgált időszakhoz, eltolódott a használt gépjárművek irányába. 48%-kal kevesebb szerződést kötöttek az elmúlt 3 hónapban mint korábban.
A gépek és berendezések piacán 46%-os volt a visszaesés a finanszírozott értékben, ez 26 838 milliárd forint kihelyezett értéket jelent.
Hitelszigorítás: a lakáslízingről elfelejtkeztek?
Akárhogy is nézzük, a lízing százszor egyszerűbb
Házon belül, de mehet a fedezetlen hitelezés
Privátbankár