A piacot az elmúlt években egy állandó importőri nyomás jellemezte az újautó-értékesítési darabszámok szinten tartása miatt, milliós kedvezmények, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az autóértékesítésen, amelyet finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt. A finanszírozók növekedési nyomás alatt találták magukat az emelkedő jutalékok és kitettségek, és a folyamatosan lazuló hitelhez jutási feltételek miatt, valamint jelentősen nőtt a finanszírozási csalások száma és romlott az ügyfelek fizetőképessége.
„Az egész gépjárműpiac már a válság előtt felélte a tartalékait, felemésztette a saját jövőjét a túlerőltetett eladásokkal, ehhez illeszkedő, hitelből megvalósított beruházásokkal, extrém jutalékokkal. Magyarországon 4 éve úgy működik a gépjármű-finanszírozás, mint Amerikában a subprime-ot kiváltó ingatlanhitelezés” – hangsúlyozta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.
Az Ön munkahelyén várható-e januárban béremelés? Szavazzon! |
„Ezek alapján várhatóan el fog tűnni a gépjármű finanszírozási piacról az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az 1-2-3 évig csak kamatfizetést kérő konstrukció, és a szerződéskötéskor fizetett, kamatból megtérülő jutalék” - tette hozzá Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Mindezen túl, 2009 január 5-től életbe lép az a PSZÁF szabályozás, amely extra tartalékolási kötelezettséget ír elő a kockázatos termékekre - 80%-nál magasabb hitel – autóérték-arány, 96 hónapnál hosszabb futamidő, több éves, kamatra és tőkére kiterjedő türelmi idő és a futamidő végi egyösszegű visszafizetés - , valamint a UCP direktíva, amely előírja, hogy a fogyasztási hitelek szerződött futamidő előtti előtörlesztési díja csak a felmerült költségekre vonatkozhat, maximum a fennálló tőketartozás 1%-áig.
Az októberben létrejött autós nagykoalíció jövő évre vonatkozó meglátásai szerint 2009-ben évi 140 ezerre fog csökkenni az értékesített gépjárművek száma, szemben a 2007-es 170 ezerrel és éleződni fog a verseny a konkurensek között – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke.
A szűkülő autópiacon várhatóan csökken a finanszírozási hajlandóság, mert a megtakarítások egy részét autóra költik az ügyfelek, ezáltal 10%-kal, 61%-ra csökkenhet a finanszírozás részesedése (2008-ban 68%). A piacon kínált termékek közül kikerülhetnek az extra alacsony kezdős és hosszú futamidők, amelyek hatására szintén a finanszírozási darabszámok és ezen belül az átlagos kihelyezések csökkenése számít a nagykoalíció. A 2008-as átlagos kezdőérték 8-10%-kal növekedhet.
Eltapossa a válság az új autókat
Kevésbé csábító az olcsó kötelező
Az autóiparnak nem jár mentőcsomag?