Az Orangeways jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) annak megállapítására, hogy a BKV Zrt. valós és okszerű indokok nélkül minősítette eredménytelennek a midibusztendert - tudatta a közlekedési cég szerkesztőségünkkel.
Azt korábbi közleményeiben a BKV is kiemelte, hogy a pályázat messze legkedvezőbb ajánlatát az Orangeways nyújtotta be, a cég álláspontja szerint a BKV által megjelölt indokok nem felelnek meg a közbeszerzési törvény azon feltételeinek, amelyek mentesíthetik az ajánlatkérőt az ajánlatok elbírálásának kötelezettsége alól. Az új járművek forgalomba állításának elhalasztása naponta több mint 30 millió forintos veszteséget okoz a BKV számára.
A BKV november 19-i döntésével a tender győztesének az Orangewayst hirdette ki, amely a szerződés hatéves időtartamára 1,3, illetve 3,2 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot nyújtott be két versenytársánál. Ezt az eredményt a tender harmadik helyezettje elsősorban az Orangeways kirívóan alacsony ajánlati árára hivatkozva támadta meg a KDB-nél, amely a BKV-t új döntés meghozatalára kötelezte. Az Orangeways a BKV felhívására részletes költségkimutatásban igazolta ajánlatának gazdasági megalapozottságát. Ezt követően február 17-én a BKV a pályázatot – a KDB határozatától teljesen független indokok alapján – eredménytelenné nyilvánította. |
Az igazgató szerint a tender lefújása nem csupán az Orangewayst érte csalódásként, amely ráadásul minden bizonnyal csak magasabb áron és jelentős késedelemmel teszi lehetővé a jelenlegi, kiszolgált midibuszpark cseréjét. Mindezeket szem előtt tartva döntöttünk a jogorvoslati eljárás kezdeményezéséről.”
Mint ismeretes, a BKV midibusztendere 8 budapesti buszjáraton 40 új autóbusz üzembe állítására és folyamatos működtetésére vonatkozott. A tervek szerint a korszerű, alacsonypadlós midibuszok közül tizenöt közlekedne a Budai Vár területén, a 16-os, a 16A (a köznyelvben Várbusznak keresztelt) és a 116-os járat vonalain. A többi jármű a Gellérthegyen (27-es), a Rózsadombon (191-es), az Infoparkban (203-as), Óbudán (237-es), valamint Budafokon (251-es) váltaná le fokozatosan a jelenleg üzemelő, immár kritikus állapotban lévő Ikarus 405-ös típusú járműveket.
Miközben az érintett midibuszok üzemeltetése 2010. első félévében 541 forintos közvetlen önköltséget jelentett a BKV számára kocsikilométerenként (kkm), az Orangeways által ajánlott ár 379 forint/kkm volt. Ezzel egyidejűleg a VT-Transman 475, a Vértes Volán (akik végül fellebbeztek az Orangeways költségkalkulációja miatt) pedig 610 forint/kkm nettó ajánlati árat nyújtott be.
Privátbankár - Zsiborás Gergő