A múlt század hetvenes éveinek elejéig Pozsonynak egyetlen hídja volt, amely még ma is szolgál, s amelyet a Duna fölött átívelő minden hidak közül a legrútabbként tartanak számon, de már csak egy ideig, mert a Vörös Hadsereg hidászai által épített hidat 2011-ig átépítik: eddig csak önmagára hasonlított, új külleme pedig majd egy bicikliláncra emlékeztet.
Az új szerkezet közelmúltban közszemlére tett látványtervét a sajtó "perforált hátgerinchez" hasonlítja, de a pozsonyiak 6,1 százalékának így is tetszik. Lehet, hogy igazuk van, mert a jelenlegi ormótlan vasszerkezetnél bármi jobban mutat.
Pozsony első "vashídja" még Baross Gábor érdeme volt, Cathry Szalez Ferenc budapesti mérnök tervezte. Állami pénzből, 1.780.000 forintból épült fel, s ennek fejében a város lemondott az addig évszázadokon át szolgáló, régi metszetekről jól ismert hajóhídjának forgalmából származó vám-és révjogáról. A hidat maga a névadó, Ferenc József avatta fel 1890-ben, de alig szolgált többet fél évszázadnál: a II. világháború áldozata lett.
Ennek helyén építették fel a Vörös Hadsereg hidászai 1945-ben a most átépítendő ormótlan szerkezetet, amelybe annyi vasat építettek be, hogy a régi pozsonyiak attól tartottak: önsúlya alatt roppan össze. Rozogán ugyan de napjainkig valahogy kibírta.
Ilyen most
Időközben, a múlt század hetvenes éveinek kezdetétől aztán még négy híd épült meg Pozsonyban, s ötödikként szolgált a most átépítendő régi híd.
Az átépítést nem csak a jobb ízlés indokolja, hanem a Duna Bizottság is elvárja, mert a hajózás szempontjainak alárendelt szabványok szerint a pillérek közti sodorszélesség nem lehet kevesebb száz, a legmagasabb vízállás és a hídtest közötti magasság pedig nem lehet kevesebb tíz méternél. A régi helyén emelt hídtest ennek megfelelően magasabbra kerül és két régi pillért is lebontanak. Az új szerkezet szélessége két és fél méter híján kétszerese lesz a réginek.
És ilyen lesz
A két héten át közszemlékre kiállított látványtervet Pozsony 425 ezer lakosa közül 26 ezren tekintették meg és 11 ezren szavaztak a "perforált hátgerinc", alias biciklilánc mellett, amelyet még díjnyertes építészek ígérte szerint "tovább kell cizellálni". Az új szerkezet 1,1 milliárdjába kerül majd a városnak - jelezte Pozsony főpolgármestere, Andrej Durkovsky.
Dobra veri ingatlanjait a főváros
A Duna-partra terelhetik a villamosokat
Szállodapiac: van élet Budapesten kívül is
MTI