.jpg)
Míg tavaly az amerikai lapok átlagosan 8 százalékkal kisebb hirdetési jövedelemhez jutottak, mint 2006-ban, addig idén az év első öt hónapjában 12 százalékkal gyengébb volt az eredmény, mint 2007 hasonló időszakában. Májusban 14-15 százalékos visszaesést mértek. A lapok dolgozóik ezreitől váltak meg, áramvonalasították a terjesztést, az újságokat kevesebb és kisebb oldalakra nyomtatják, a profitok mégis feltartóztathatatlanul csökkennek.
"Ez a folyamat rosszabb minden várakozásnál, ha két éven át folytatódik a két számjegyű csökkenés, néhány újság pénzügyileg bajba kerül" - mondta Edward Atorino, a Benchmark cég elemzője. Szerinte több lap várhatóan nem fog minden nap megjelenni, és kihelyezhetik külső cégekhez a nyomtatást.
Elemzők egyetértenek: az újságok legnagyobb ellensége immár csaknem egy évtizede az internet, amely elszipkázza a hirdetési bevételeket. Ez a folyamat azonban tavaly gyorsult fel. Mivel az interneten sokkal több a lehetőség, a hirdetőknek csak egy részét tudták megtartani a lapok internetes kiadásai, ráadásul a webes hirdetési felületek olcsóbbak a nyomtatott sajtóbelinél.
Az utcára kerülő lapok hirdetési bevételeinek csökkenése az elkövetkező 3-4 évben bizonyára nem áll meg, a kérdés csak az, hogy ez alatt az idő alatt milyen mértékű lesz a zsugorodás - mondta Peter Appert, a Goldman Sachs bank elemzője.
Az internet nyomta meg a sajtóreklámokat
Sztárcsináló tévék - sajátos küzdelem a net ellen
Luxus lett az újság?
A bulvár kell a friss netezőknek
MTI