1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szakember szerint az EP-választásra készült kampányok unalmasak és néhány értelmezhetetlen is - csak az SZDSZ plakátjai képesek a mozgósításra
Reklámszakmai szempontból klisészerűek a pártok európai parlamenti (EP) választási kampányplakátjai - mondta az MTI-nek nyilatkozva Babocsay Ádám reklámszakember, aki szerint a parlamenti pártok óriásplakátjai formailag többségükben érdektelenek, unalmasak és - az SZDSZ-ét kivéve - mozgósítási erejük is csekély.

A kampányplakátok jellemzésekor elsősorban azt kell szem előtt tartani, hogy az emberek nem igazán érdeklődnek az EP-választás iránt, nem érzik, hogy az ő életükben bármi is gyökeresen megváltozna ezzel a választással - emelte ki a BMB Focus marketingkutató és tanácsadó cég munkatársa, a Budapesti Corvinus Egyetem docense.

A szakember szerint az európai választás ellenére az emberek nem az európai üzenetekre fogékonyak, hanem gyakorlatilag a belpolitikai helyzet visszatükröződéseként értékelik a szavazást.


A Kétfarkú kutya valóságteremtő központ installációja az EP-választásokra


A parlamenti pártok kampányplakátjait elemezve arra hívta fel a figyelmet, hogy az óriásplakátok általában a teljes politikai kommunikáció alacsony hányadát teszik ki, ugyanakkor jelenségként látványosak. Rövid távú jellegükből adódóan - világos üzenettel - hatásuk ezért erősebb lehet, mint egy kereskedelmi márka plakátjainak.

A Fidesz kampányával összefüggésben Babocsay Ádám úgy vélekedett, a legnagyobb ellenzéki párt plakátjainak nincs új tartalma, "azt tették ki", amit már amúgy is tudni lehet a közvélemény-kutatásokból. Ezzel mozgósítani legfeljebb csak saját bázisukat tudják, ami természetesen fontos, de a kommunikációs eszköz teljes potenciáljának kihasználásával az elégedetlen szavazókat is megmozdíthatták volna. A kikerült plakátoknak viszont nincs erre alkalmas tartalma - mondta a reklámszakember.

Az MSZP-vel kapcsolatban úgy vélekedett: kampányukra is rányomja a bélyegét az, hogy a párt a közhangulatot tekintve nagyon nehéz helyzetben van. Kiraktak egy-két arcot, kiírtak egy-két európai ügyet, azonban összességében unalmasak a plakátjaik, és mozgósító erejük - a Fideszéhez hasonlóan - a "létezünk" üzenetben, saját célcsoportjuk megszólításában merül ki - fogalmazott.

Arra a kérdésre, hogy a szocialisták reklámfelületein látható "retró" jellegű betűtípusoknak milyen üzenetük lehet, Babocsay Ádám úgy válaszolt, felesleges emögött stratégiai megfontolásokat keresni. Ugyanakkor - mint folytatta - annyiban szerencsétlen ez a grafikus választás, hogy az MSZP esetében a retró azokba az időkbe visz vissza, amikor még MSZMP-nek hívták a pártot.

A kampány kommunikációs céljait lehetetlen kihámozni a szocialisták plakátjaiból - összegzett a szakember.

Az MDF egyik plakátjával összefüggésben - amelyen Dávid Ibolya pártelnök mögött az MDF EP-listájának két vezetője, Bokros Lajos és Habsburg György áll - a szakember úgy vélekedett, a plakát az üzenete az, hogy a demokrata fórum józan, mérsékelt középutat képvisel. Ez azonban egy olyan általános belpolitikai üzenet, mely "elszáll az emberek feje felett" - vélekedett, hozzátéve: amikor olyan arcokat raknak ki, akik amúgy is megosztóak, még annak is csökkentik az esélyét, hogy más pártok szimpatizánsai esetleg átszavazzanak rájuk.

Reklámszakmai szempontból érdektelen kampány az MDF-é, amely pusztán jelöltjeiről informál - mondta.

Babocsay Ádám véleménye szerint laikus szemmel az SZDSZ plakátkampánya a leginkább megosztó, amely ugyan "artikulálja" a belpolitikai szakadékot, azonban mozgósító erejét tekintve valószínűleg a leghatékonyabb.

A szabad demokraták plakátjai - mint jellemezte - belpolitikai témájúak, relatív mozgósító erejük pedig azért nagy, mert az SZDSZ-es bázis passzív tömegeinek "inherens félelmeire" épít.

Arra a felvetésre, hogy a pártok plakátjain számos azonosság fedezhető fel - így például a háttérben látható tömegek a Fidesz és az MDF plakátjain - Babocsay Ádám úgy reagált: ez nem meglepő, hiszen formailag többnyire klisészerűek a pártok plakátjai.

A reklámszakember megjegyezte: hiába kommunikál jól egy párt, nem fogja egy másik párt törzsszavazóit megnyerni, csak abban az esetben, ha a szavazó eleve kiábrándult saját pártjából. Úgy vélte, a kampányban azokat lehet megfogni, akik valamennyire bizonytalanok vagy kiábrándultak, erre azonban csak az SZDSZ épített saját berkein belül.

MTI, Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG