Márciusban kellett volna az adatváltozásokat bejelentenie a kasszatagoknak, az állami rendszerbe visszatérőknek ez most különösen fontos volt, hiszen ez alapján kapták meg reálhozamukat, a 3,1 milliós visszatérő tábor 81%-a pedig kapott valamekkora összeget.
Nem mindenkinek sikerült ez, ami megbonyolította a reálhozamok kiutalását, hiszen a Postától a pénztárakhoz visszaérkező összegeket a kasszáknak a törvény alapján a Nyugdíjbiztosítási Alapnaknak kellett volna átutalnia. A PSZÁF és az NGM körlevele alapján az egyre kaotikusabb helyzetben tanácstalan kasszák végül úgy döntöttek, hogy az ügyfelek érdekét tartják szem előtt. Aki tehát módosította adatait, vagyis megadta helyes lakcímét vagy bakszámlaszámát, annak a pénztárak a törvényben előírt augusztus végi határidőig elutalták a Postától visszaérkező reálhozamokat - ezt Bába Julianna, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke is megerősítette lapunknak adott interjújában.
Végtelen pénzkeringő
A Stabilitás a probléma érzékelése óta folyamatosan azt hangoztatta, hogy a helyzet jogilag rendezett megoldása az NGM felelőssége, kormányrendelet-módosítással könnyen megszüntethető a káosz, a szaktárca azonban nem lépett. Eddig. A kifizetések elindításának határideje augusztus 31. volt, ezután 3 héttel a kormány módosította a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 134. § (1) bekezdés n) pontját (a rendeletmódosítás 2 napja jelent meg a Magyar Közlönyben, tegnap óta hatályos), így a kasszák most már jogi akadály nélkül eljárhatnak a problémás ügyekben. Merthogy maradtak még problémás ügyfelek.
Akik még mindig nem módosították adataikat, mindezt írásos nyilatkozatban megtehetik november 30-ig, postai úton vagy személyesen is. Aki levelet küld, annak tudnia kell igazolnia, hogy a határidőn belül lépett, a nyilatkozat megtételéhez a pénztáraknak mindenképpen szükségük van személyes adatokra a beazonosításhoz (név, szerződésszám, taj szám, stb.) valamint arra a bankszámlaszámra vagy lakcímre, ahova az ismételt kifizetést pénztár teljesítheti. Akik viszont nem lépnek a november 30-ai határidőig, azoknak nincs bocsánat, a pénztárak akkor már valóban a Nyugdíjbiztosítási Alapnaknak fognak utalni, a pénz viszont nem vész el, az a volt tag társadalombiztosítási rendszerben létrejövő egyéni számláján kerül majd jóváírásra.
Az utalásokból eredő többletköltséget - amennyiben az ügyfél hibájából nem sikerült a kiutalás - a pénztárak áthárítják a volt pénztártagokra.
Reálhozam a karácsonyfa alatt
A Stabilitás iránymutatása szerint a kasszák nem utaltak vissza összeget a Nyugdíjbiztosítási Alapnak - ahogy 2 nappal ezelőttig az törvényes kötelezettségük lett volna. Amikor azonban a problémára fény derült, sok kassza nem tudta mi tévő legyen, így előfordulhat, hogy bizonyos visszaérkező reálhozamok mégis csak az alap számláján landoltak. Ezeknek az ügyfeleknek sem kell aggódniuk, az érintett pénztáraknak ugyanis 8 napon belül vissza kell igényelniük a kérdéses összegeket az alaptól, és meg kell indítaniuk a kiutalást a helyes címre. Ha van is ilyen, valószínűleg nem sok ügyfél lehet ebben érintett. Szerkesztőségünknek eddig az Aegon Magánnyugdíjpénztár jelezte, hogy az így járt ügyfelei hogyan juthatnak hozzá az eltévedt, illetve most már inkább "kóválygó" reálhozamukhoz (részletes útmutatást az Aegon ügyfelei ITT találnak).
Megtörtént tehát az, amire valószínűleg még az NGM-ben is kevesen gondoltak, a szakmabeliek azonban már egy ideje rebesgetik: kerül reálhozam a karácsonyfa alá is.
Privátbankár - Zsiborás Gergő