.jpg)
Gaskó István újságírói kérdésre elmondta, hogy a MÁV START-nál főleg az utazószemélyzet, a kocsivizsgálók, valamint a pénztárosok léptek sztrájkba. Ugyancsak jelentős számban szüntették be a munkát a MÁV Gépészeti Zrt. dolgozói, legkevésbé pedig a mozdonyvezetők sztrájkolnak.
A szakszervezet elnöke hangsúlyozta: úgy tudják, hogy megvannak a források követeléseik teljesítésére. A BKV MÁV általi megvásárlása egy "trükk", arra találták ki, hogy a Cargo-bevételből 30 milliárdot "könnyebben át lehessen játszani a fővárosnak", fogalmazott. Hozzátette: a kormány politikai okokból ellenséges a sztrájkolókkal, aminek hátterében az áll, hogy a vasutasok felemelték a szavukat az egészségbiztosítás privatizációja ellen.
A VDSZSZ elnöke szerint a MÁV hajthatatlanságának ésszerűtlensége abból is látszik, hogy a sztrájk eddig okozott bevételkieséséből a MÁV már ki tudta volna fizetni a 10 százalékos béremelést.
A VDSZSZ az utasok türelmét és megértését kéri a kialakult helyzetben - mondta el Gaskó István, hozzátéve, hogy a MÁV információs rendszere elégtelenre vizsgázott az utasok sztrájk alatti tájékoztatásában.
A vasárnap éjféltől határozatlan időre meghirdetett vasutassztrájk első napján, december 14-én a MÁV csoport vesztesége 79 millió forint volt - közölte Kavalecz Imre, a Magyar Államvasutak sajtófőnöke. A munkabeszüntetés miatt 93 millió forint bevétel esett ki. A túlóra költsége kétmillió forint volt, és 8 millió forint kártérítést kellett kifizetni. Ugyanakkor a MÁV csoport 7 millió forintot takarított meg a személyi jellegű-, és 18 millió forintot az üzemelési költségeken.
A személyszállítást végző MÁV Startnál a sztrájk miatt 65 millió forint bevétel esett ki. A túlórákra kétmillió forintot fizettek ki a dolgozóknak, miközben a személyi jellegű megtakarítás elérte az öt millió forintot, az üzemi költségeken pedig a MÁV Start 97 millió forintot takarított meg. Összességében tehát a MÁV Start eredményességét a vasárnapi munkabeszüntetés 36 millió forinttal javítja.
A MÁV csoport a pályavasúti tevékenységen és a vontatáson veszteséget könyvelt el a sztrájk miatt. A pályavasút vesztesége 87 millió, a vontatási tevékenységet végző MÁV-Trakció vesztesége pedig elérte a 34 millió forintot a sztrájk első napján.
A MÁV közlése szerint a sztrájk első napján 651 dolgozó vett részt a munkabeszüntetésben, 9.707 fő dolgozott és ennek alapján a sztrájkolók aránya 6,28 százalék volt. A második, hétfőn hajnalban, éjféltől reggel hat óráig kissé emelkedett a sztrájkolók aránya: a sztrájkoló 333 fő 10,56 százalékát adta a munkába vezényelt dolgozók létszámának.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) vasárnap éjféltől a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett sztrájkot folytatja.
A MÁV-csoport 36.991 munkavállalójából 9.400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak - 29.985 munkavállalóból 5.863, a MÁV-START-nál a 4.894 munkavállalóból 2.506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV-Cargónál 2.112 munkavállalóból 1.031-en tagjai a VDSZSZ-nek.
Néhány vonatot ma elkaphat, repülőt is
Tovább sztrájkolnak a vasutasok
Nincs alku: folytatódik a vasutassztrájk
Sztrájk égen-földön: megbénul az ország
Káosz a köbön: csütörtökön a BKV is sztrájkol
Csak a szakszervezet szerint bénult meg az ország?
MTI