A két testület véleményének "összebékítését" célzó pénteki egyeztetés nyomán létrejött megállapodás értelmében a 2009-es büdzsé kiadásai 116,1 milliárd eurót tesznek ki, ami valamivel több, mint amennyit eredetileg az EU legfőbb végrehajtó szerve, az Európai Bizottság javasolt, illetve mint ami a Tanács kiinduló álláspontja volt, bár néhány milliárddal kevesebb, mint amennyit a Parlament tartott volna indokoltnak.
Afrika megkapja az 1 milliárd eurót A legnagyobb médiafigyelem azt a kérdést övezte, hogy sikerül-e forrásokat találni arra az egymilliárd euróra, amivel az unió - az eredetileg javasolt két év helyett az elkövetkező három év alatt - támogatni kívánja az élelmiszerhiánytól leginkább szenvedő, legszegényebb - zömmel afrikai - országokat. Különböző tartalékalapokból végül biztosították ennek a programnak a fedezetét, így el lehet juttatni a segítséget a címzetteknek - elsősorban nem pénzben és nem is kész élelmiszerben, hanem főként vetőmag és műtrágya formájában. |
Brüsszel rugalmasabban kezeli az államháztartási deficitet
A magyar EP-képviselő az uniós költségvetés fejezetei közül kiemelte a kohéziós (felzárkóztatási) kiadások fontosságát. A Parlament - tette hozzá - elmarasztalta a Bizottságot és a Tanácsot is, amiért a kohéziós politika idei kifizetései nem érték el a tervezettet. Surján megfogalmazása szerint ebben "a kormányok bénasága" is ludas, hiszen egyes országok jogi előírásainak szintjén indokolatlan fékek gátolják a kohéziós támogatási pénzek igénybe vételét. A jövő évi költségvetésben mindenesetre benne van az is, hogy a vártnál nagyobb igények esetén lényegesen bővíthető a kohéziós alap.
Ki kell védeni a gazdasági visszaesést
130 milliárdos lesz az uniós mentőcsomag?
José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke uniós tisztségviselők szerint jövő szerdán olyan gazdaságélénkítő javaslatcsomagot tesz közzé, amely mintegy 130 milliárd euró - az EU-országok összesített bruttó hazai termékének (GDP-jének) egy százaléka - erejéig tartalmaz eszközöket a gazdasági visszaesés kivédését célzó lépésekre.
A csomag pontos tartalmáról még tárgyalnak a Bizottság brüsszeli székházában. Az elképzelések szerint a programok finanszírozását közösen vállalnák a tagállamok és az EU - miközben persze köztudomású, hogy az EU-nak sincs pénze máshonnan, mint a tagállamok befizetéseiből.
Barroso a minap egy lisszaboni gazdasági fórumon mondott beszédet, és annak szövegét Brüsszelben közzétették. Eszerint most a költségvetési kiadások jelentős növelésére, adókönnyítésekre és a betegeskedő iparágak megsegítésére van szükség (Az Unió hallani sem akar az autóipar támogatásáról )- annak szem előtt tartása mellett, hogy ezeknek az intézkedéseknek megfelelően célzottaknak kell lenniük, és csak átmeneti időre szabad szólniuk.
"A recesszió leküzdését célzó kiadásoknak okos kiadásoknak kell lenniük" - fogalmazott az EU legfőbb végrehajtó testületének elnöke. Szerinte a jövőbeli versenyképesség szempontjából kulcsfontosságú területekbe kell beruházni. Ilyennek mondta a kutatást és az innovációt, az úgynevezett "tiszta technológiákat", az energiahatékonyságot, az oktatást és a képzést.
Egyes értesülések szerint a Barroso-csomag kifejezetten szól majd az autóipar megsegítésének fontosságáról, de erről még heves viták dúlnak. A nemzeti költségvetések átmeneti "gyeplőelengedéséről" a brüsszeli Bizottságban azt mondják: rendkívüli idők rendkívüli rugalmasságot indokolnak, és ezért az EU megértő lesz majd, ha egyes országok a gazdaságélénkítő csomag végrehajtásakor túllépik az éves költségvetési hiány "normális időkre" megszabott felső határát, a GDP 3 százalékát. Idővel azonban, amikor a gazdaságélénkítés és munkahelyteremtés már kezdi éreztetni a hatását - teszik hozzá -, vissza kell majd térni a "közpénzekkel való egészséges gazdálkodás" útjára, a deficit kordában tartására.
Ennél is van lejjebb - lépni kell
IMF-hitel: a devizaadósság megújítására megy
Megvannak az újabb milliárdjaink!
Abszurdum: lehetetlent kér tőlünk az Európai Unió
IMF: csak lassan térünk magunkhoz a pofontól
MTI