A legnagyobb, 10 milliárd forintot meghaladó bolti forgalmat a bitter, pálinka és vodka érte el. A kiskereskedelmi trendek nehezen hozhatók közös nevezőre, mert kategóriánként eltérően változtak a vásárlási és a fogyasztási szokások. A bitter 15 milliárd feletti kiskereskedelmi eladása értékben 1 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal csökkent, 2008. december-2009. novemberben, az előző évhez képest.
A magasabb árszínvonalú bitter italok bolti eladása emelkedett, főként a gyártók aktív akciói következtében. Így piaci részesedésük értékben eléri a 70 százalékot, a bitteren belül.
A kommersz és a közepes árszínvonalú szegmensek mutatója viszont 1-1 százalékponttal kisebb lett, és 15-15 százalékra módosult. Erősek a gyártói márkák bitternél. Ugyanis a kereskedelmi márkák piaci részesedése értékben mindössze 4 százalék, az előző évi 3-mal szemben. Az egy literre jutó, forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 3 558 forintról 3 618-ra változott.
A pálinka és pálinka jellegű italok éves piaca megközelíti a 15 milliárd forintot. Értékben 1 százalékkal nőtt a bolti eladásuk, mennyiségben viszont 8-cal csökkent. Jelentősen nőtt a prémium pálinkák forgalma, kisebb mértékben a közepes árfekvésű, és csökkent a kommersz. Az egy literre jutó forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 2 705-ről 2 945 forintra emelkedett, egyik évről a másikra. Ez 9 százalékot jelent.
Tavaly 12,4 százalékkal csökkent a konyakeladás világszerte - közölte a franca konyakgyártók szakmai szervezet. Ezzel a második egymást követő évben csökkent az eladás, miután már 2008-ban is 6,2 százalékkal hanyatlott. Előzőleg hat éven át nőtt a világ konyak-kereslete. Tavaly 129,9 millió üveg konyakot adtak el a 2008. évi 148,2 millió palack után. Tavaly Európában 18 százalékkal esett vissza az eladás, Kelet-Ázsiában 9,9 százalékkal, Észak-Amerikában és Mexikóban 9,2 százalékkal és a Távol-Keleten 6,3 százalékkal. |
A vodka forgalma túllépett a 11 milliárd forinton. A közepes árszínvonalú szegmens részesedése 45-ről 47 százalékra emelkedett, a prémiumé pedig 9-ről 10-re. Csökkent viszont a kommersz részaránya, 46-ról 43 százalékra. A piac bővülése a 0,5 literes és a 0,7 literes növekedésének köszönhető. A többi szegmens forgalma ugyanis némileg csökkent.
A brandy bolti eladása értékben 7, mennyiségben 11 százalékkal csökkent. Az éves piac még meghaladja a 9 milliárd forintot.
A whisky 7 és a likőr 6 milliárd feletti éves forgalma értékben 3, illetve 13 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Mennyiséget tekintve a változás mínusz 12, illetve 15 százalék.
A rum 4 milliárdot meghaladó éves forgalma szintén csökkent, 2 százalékkal. Mennyiséget tekintve a csökkenés mértéke 8 százalék.
A vermut éves bolti eladása 3 milliárd forint felett mozog, - lefelé. Értékben 8, míg mennyiségben 14 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen.
A gin éves forgalma, a nagyarányú növekedés következtében meghaladja az 5 milliárd forintot, 2008. december-2009. novemberben - olvashat a Nielsen piackutató szerkesztőségünkhöz eljuttatott elemzésében.
Trendforduló? Januári áremelkedés az áruházakban
Már az ital sem jó befektetés
Iszunk mi a válságban, csak nem látszik
Privátbankár