Az MGE közleménye szerint az új személyautók forgalomba helyezésének száma 55 százalékkal, a kishaszonjárműveké 56 százalékkal, a nagyhaszonjárműveké 45 százalékkal, míg a motorkerékpároké 40 százalékkal esett vissza 2010 január-márciusában, az előző év első negyedévéhez viszonyítva. Ennek eredményeként az idei első három hónapban 10.210 személyautót, 1.689 kishaszon járművet, 133 darab nagyhaszon járművet és 488 darab motort helyeztek forgalomba.
Az egyesület közleményében kiemelte: a jelentős csökkenés elsősorban amiatt következett be, hogy tavaly az év első harmadában a kereskedők nagy árengedmények mellett készletcsökkentő akciókat hajtottak végre, amelyek csak 2009 áprilisában-májusában futottak ki. Emiatt a MGE arra számít, hogy május végéig tovább csökkenhetnek az új gépjármű forgalomba helyezési adatok az előző év hasonló időszakához képest, és ez után is csak egy enyhe emelkedés mehet végbe ezen a területen.
Az MGE rámutatott: a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flotta eladások domináltak az idei első negyedévben. Ez a tendencia a válság kezdete óta áll fenn, és mindaddig megmarad, ameddig az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér. Ez pedig nagymértékben függ attól, hogy a válságból való kilábalás, a munkahelyek megőrzése, illetve számának gyarapodása mikor válik érzékelhetővé - húzta alá közleményében az MGE. Az egyesület becslése szerint a folyamat megindulása tavasz végétől várható.
Közben autóvásárlási láz lett úrrá az amerikaiakon, márciusban folytatódott az eladások előző hónapokra jellemző emelkedő trendje. Az Autodata piackutató cég szerint a kereskedők közel negyed annyival több autót adtak el márciusban mint egy évvel korábban. A legnagyobb növekedést a Ford, a Nissan és a Volkswagen érte el, de még a Toyota is növelni tudta eladásait, köszönhetően története legnagyobb árkedvezményes akciójának. |
A motorkerékpárok területén a személygépkocsi szegmenshez hasonló jelenségek figyelhetők meg azzal a különbséggel, hogy itt a flotta eladások szerepe elhanyagolható. A motorkerékpár piac szezonalitása miatt az első negyedévi eladások jelentős részét a márciusi tette ki.
A 2010. március 1-jével hatályos vevőfinanszírozással kapcsolatos kormányrendelet (a körültekintő lakossági hitelezésről) és a PSZÁF által kiadott ajánlás tovább szigorította a feltételeket, ami a gépjármű forgalmazás területén - elsősorban a magán ügyfelek területén - továbbra jelentős nehézségeket okoz. Az MGE szerint a piac erre várhatóan úgy reagál majd, hogy amennyiben az ügyfelek hitelfelvételi kedve fokozatosan visszatér, megerősödhetnek olyan finanszírozási megoldások, mint a forint alapú pénzügyi lízing és esetlegesen a tartós bérlet.
Autóadó: többet visz, mint amennyit hozna?
2011-ben gördül ki az első magyar Mercedes
Autópiac: nyugaton a helyzet változatlan
MTI