A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete vezetői körlevélben fordult a bankkártya-szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatókhoz, amiben a PSZÁF összefoglalja a váratlan helyzetek esetén elvárt, bankkártyákkal kapcsolatosan követendőnek tartott gyakorlatot.
Tekintettel arra, hogy egyre többen rendelkeznek bankkártyával, és sok esetben nincs egységes, minden tekintetben a fogyasztók érdekeit figyelembe vevő intézményi gyakorlat, ezért a felügyelet a bankkártya termékek és szolgáltatások terén is elengedhetetlennek tartja a fogyasztók érdekeit figyelembe vevő gyakorlatok kialakítását.
A PSZÁF a fogyasztók védelme érdekében az alábbiakat várja el a bankkártya-szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatókkal szemben:
1. A pénzforgalmi szolgáltató fordítson fokozott figyelmet a törvényi elvárások betartására, így különösen arra, hogy biztosítsa segélykérő telefonvonal 0-tól 24 óráig történő folyamatos elérhetőségét annak érdekében, hogy az ATM berendezésnél tapasztalt rendellenesség, illetve kártya elvesztése, ellopása, továbbá egyéb, a bankkártyával történő visszaélés esetén a fogyasztó azonnal intézkedni tudjon a bankkártyája letiltásával kapcsolatosan. Kiemelten fontos annak a jogszabályi követelménynek is maradéktalanul eleget tenni, hogy a pénzforgalmi szolgáltató a bankkártyával kapcsolatos segélykérő telefonhívásokat is minden esetben rögzítse.
2. A pénzforgalmi szolgáltató minden esetben jól olvashatóan, jól látható helyen tüntesse fel és folyamatosan ellenőrizze a két követelmény folyamatos teljesülését az általa üzemeltetett ATM berendezésen, hogy az automatánál tapasztalt bankkártyával kapcsolatos rendellenesség, hiba, illetve a bankkártya letiltása esetén milyen segélykérő telefonszámot hívhat a fogyasztó.
|
A titkos kód, amelyet a leginkább őriznünk kell Bankkártyával kapcsolatos visszaélésekkel sajnos nap mint nap találkozhatunk. A csalók mindig újabb és újabb trükköket eszelnek ki, így módszereikkel kapcsolatban naprakész információkkal szinte lehetetlen mindenkinek felvérteznie magát. Odafigyeléssel azonban sok esetben radikálisan lecsökkenthető az esélye, hogy áldozattá váljunk. Részletek>> |
4. A pénzforgalmi szolgáltató biztosítsa, hogy telefonos ügyfélszolgálata menürendszerében elhangzó ügyfél-tájékoztatás és a különböző menüpontok felkínálása alkalmával vagy a menüsor elején szerepeljen, vagy a tájékoztatás kezdetén hangozzon el a bankkártya letiltásával kapcsolatos ügyintézési lehetőség, hogy így a legrövidebb időn belül megtehető legyen a bankkártya letiltásával kapcsolatos intézkedés.
5. A pénzforgalmi szolgáltató fordítson különös gondot arra, hogy a bankkártyával kapcsolatos fogyasztói panaszokat és reklamációkat a lehető legrövidebb időn belül feldolgozza, törekedve arra, hogy a törvény által biztosított 30 napot maximális válaszadási határidőnek tekintse.
6. A felügyelet elvárja, hogy azokban az esetekben, amikor az ATM berendezés a pénzforgalmi szolgáltató felelősségi körébe tartozó okokból eredően elnyeli a fogyasztó bankkártyáját, vagy nem adja ki a felvenni kívánt összeget, de a fogyasztó folyószámlájának egyenlegét megterheli, a pénzforgalmi szolgáltató térítse meg a fogyasztó ezzel összefüggésben felmerült, összes igazolt költségét és kárát. Ilyennek tekinthető többek között a kártya letiltási díja, a pótkártya előállítási díja, a kártya letiltásával kapcsolatos intézkedés szükséges költségei, így telefonköltség, utazási költség.
7. A PSZÁF szorgalmazza annak a gyakorlatnak az alkalmazását, melynek értelmében a bankkártya az ATM berendezés általi elnyelése, illetve egyéb váratlan helyzet esetén a pénzforgalmi szolgáltató lehetőséget nyújt a fogyasztó részére a bankkártya díjmentes, átmeneti zárolására, blokkolására, azaz annak ideiglenes letiltására, és annak későbbi, fogyasztó általi feloldását szintén díjmentesen teszi lehetővé.
8. Megfontolásra ajánlja a felügyelet annak a néhány pénzforgalmi szolgáltató által már alkalmazott gyakorlatnak az átvételét, amely szerint a fogyasztó bankkártyájának eltulajdonítása esetén a pénzforgalmi szolgáltató a bankkártya letiltási díjának egy meghatározott részét visszatéríti a károsult fogyasztó részére, amennyiben a rendőrségi feljelentés másolata egy bizonyos, előre meghatározott határidőn belül benyújtásra kerül a pénzforgalmi szolgáltató részére.
9. A felügyelet megfontolásra ajánlja annak, a néhány pénzforgalmi szolgáltató által már követett gyakorlatnak az alkalmazását, amely szerint a bankbiztonsági intézkedések részeként a pénzforgalmi szolgáltató figyeli a bankkártyákkal végzett kiemelkedően magas, rendkívüli összegű, szokatlan (külföldi) helyszínen végrehajtott tranzakciókat, és erről értesíti a bankkártya tulajdonosát.
Privátbankár
Ha ellopják, elveszítjük bankkártyánkat, az első amit tennünk kell, hogy azonnal letiltjuk. Zavaró lehet azonban, hogy ennek folyamata minden pénzügyi szolgáltatónál más és más
Az Antifát terrorszervezetté tetetné az EU-n belül a kormány.






