1p
Ha ellopják, elveszítjük bankkártyánkat, az első amit tennünk kell, hogy azonnal letiltjuk. Zavaró lehet azonban, hogy ennek folyamata minden pénzügyi szolgáltatónál más és más
Ha ellopják, elveszítjük bankkártyánkat, az első amit tennünk kell, hogy azonnal letiltjuk. Zavaró lehet azonban, hogy ennek folyamata minden pénzügyi szolgáltatónál más és más. A PSZÁF ezért a folyamatok egységesítését szorgalmazza.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete vezetői körlevélben fordult a bankkártya-szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatókhoz, amiben a PSZÁF összefoglalja a váratlan helyzetek esetén elvárt, bankkártyákkal kapcsolatosan követendőnek tartott gyakorlatot.

Tekintettel arra, hogy egyre többen rendelkeznek bankkártyával, és sok esetben nincs egységes, minden tekintetben a fogyasztók érdekeit figyelembe vevő intézményi gyakorlat, ezért a felügyelet a bankkártya termékek és szolgáltatások terén is elengedhetetlennek tartja a fogyasztók érdekeit figyelembe vevő gyakorlatok kialakítását.

A PSZÁF a fogyasztók védelme érdekében az alábbiakat várja el a bankkártya-szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatókkal szemben:

1. A pénzforgalmi szolgáltató fordítson fokozott figyelmet a törvényi elvárások betartására, így különösen arra, hogy biztosítsa segélykérő telefonvonal 0-tól 24 óráig történő folyamatos elérhetőségét annak érdekében, hogy az ATM berendezésnél tapasztalt rendellenesség, illetve kártya elvesztése, ellopása, továbbá egyéb, a bankkártyával történő visszaélés esetén a fogyasztó azonnal intézkedni tudjon a bankkártyája letiltásával kapcsolatosan. Kiemelten fontos annak a jogszabályi követelménynek is maradéktalanul eleget tenni, hogy a pénzforgalmi szolgáltató a bankkártyával kapcsolatos segélykérő telefonhívásokat is minden esetben rögzítse.

2. A pénzforgalmi szolgáltató minden esetben jól olvashatóan, jól látható helyen tüntesse fel és folyamatosan ellenőrizze a két követelmény folyamatos teljesülését az általa üzemeltetett ATM berendezésen, hogy az automatánál tapasztalt bankkártyával kapcsolatos rendellenesség, hiba, illetve a bankkártya letiltása esetén milyen segélykérő telefonszámot hívhat a fogyasztó.

A titkos kód, amelyet a leginkább őriznünk kell

Bankkártyával kapcsolatos visszaélésekkel sajnos nap mint nap találkozhatunk. A csalók mindig újabb és újabb trükköket eszelnek ki, így módszereikkel kapcsolatban naprakész információkkal szinte lehetetlen mindenkinek felvérteznie magát. Odafigyeléssel azonban sok esetben radikálisan lecsökkenthető az esélye, hogy áldozattá váljunk. Részletek>>

3. A felügyelet azt a gyakorlatot, mely szerint a pénzforgalmi szolgáltató aktuális promóciós ajánlatához kapcsolódó reklámszöveg a telefonos ügyfélszolgálat menüpontjait megelőzően hallható, fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak tartja. A felügyelet által elvárt, fogyasztóvédelmi szempontból kívánatos intézményi gyakorlat, hogy a megfelelő menüpont kiválasztása, illetve az ügyintéző bejelentkezése előtt ne kelljen a fogyasztónak a reklámszöveget végighallgatnia, illetve a pénzforgalmi szolgáltató egyértelműen hozza a fogyasztó tudomására, hogy melyik gomb megnyomásával szakítható meg a reklámszöveg meghallgatása és tárcsázható a kívánt menüpont.

4. A pénzforgalmi szolgáltató biztosítsa, hogy telefonos ügyfélszolgálata menürendszerében elhangzó ügyfél-tájékoztatás és a különböző menüpontok felkínálása alkalmával vagy a menüsor elején szerepeljen, vagy a tájékoztatás kezdetén hangozzon el a bankkártya letiltásával kapcsolatos ügyintézési lehetőség, hogy így a legrövidebb időn belül megtehető legyen a bankkártya letiltásával kapcsolatos intézkedés.

5. A pénzforgalmi szolgáltató fordítson különös gondot arra, hogy a bankkártyával kapcsolatos fogyasztói panaszokat és reklamációkat a lehető legrövidebb időn belül feldolgozza, törekedve arra, hogy a törvény által biztosított 30 napot maximális válaszadási határidőnek tekintse.

6. A felügyelet elvárja, hogy azokban az esetekben, amikor az ATM berendezés a pénzforgalmi szolgáltató felelősségi körébe tartozó okokból eredően elnyeli a fogyasztó bankkártyáját, vagy nem adja ki a felvenni kívánt összeget, de a fogyasztó folyószámlájának egyenlegét megterheli, a pénzforgalmi szolgáltató térítse meg a fogyasztó ezzel összefüggésben felmerült, összes igazolt költségét és kárát. Ilyennek tekinthető többek között a kártya letiltási díja, a pótkártya előállítási díja, a kártya letiltásával kapcsolatos intézkedés szükséges költségei, így telefonköltség, utazási költség.

7. A PSZÁF szorgalmazza annak a gyakorlatnak az alkalmazását, melynek értelmében a bankkártya az ATM berendezés általi elnyelése, illetve egyéb váratlan helyzet esetén a pénzforgalmi szolgáltató lehetőséget nyújt a fogyasztó részére a bankkártya díjmentes, átmeneti zárolására, blokkolására, azaz annak ideiglenes letiltására, és annak későbbi, fogyasztó általi feloldását szintén díjmentesen teszi lehetővé.

8. Megfontolásra ajánlja a felügyelet annak a néhány pénzforgalmi szolgáltató által már alkalmazott gyakorlatnak az átvételét, amely szerint a fogyasztó bankkártyájának eltulajdonítása esetén a pénzforgalmi szolgáltató a bankkártya letiltási díjának egy meghatározott részét visszatéríti a károsult fogyasztó részére, amennyiben a rendőrségi feljelentés másolata egy bizonyos, előre meghatározott határidőn belül benyújtásra kerül a pénzforgalmi szolgáltató részére.

9. A felügyelet megfontolásra ajánlja annak, a néhány pénzforgalmi szolgáltató által már követett gyakorlatnak az alkalmazását, amely szerint a bankbiztonsági intézkedések részeként a pénzforgalmi szolgáltató figyeli a bankkártyákkal végzett kiemelkedően magas, rendkívüli összegű, szokatlan (külföldi) helyszínen végrehajtott tranzakciókat, és erről értesíti a bankkártya tulajdonosát.

Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG