A kormány ugyanakkor komoly kockázatot vállal a 60 százalékos tulajdonrésszel; a működési költségek jelentős csökkentése ellenére kihívást jelent a vállalat számára a gazdaság folytatódó gyengélkedése és a cég régóta tartó piaci térvesztése.
Mirko Mikelic, a Fifth Third Bank befektetési menedzsere szerint nem lehet új, inkább csak egy kisebb GM-ről beszélni, amely jelenleg túlélési üzemmódban van, sok akadályt kell leküzdenie.
Fritz Henderson cégvezető közölte: a megújult vállalatban egész irányítási szinteket szüntetnek meg, felgyorsítják a döntéshozatalt és megnyirbálják a hivatalnoki apparátust, amely a bírálók szerint hozzájárult a 100 éves autógyár csődjéhez. A "fehérgalléros" munkaerő nagyságát több mint 20 százalékkal csökkentik, 6 ezer állást számolnak fel. A vezetői posztok száma 35 százalékkal fog csökkenni. "A lényeg, hogy a régi üzletmenetnek vége" - szögezte le.
A csődeljárás során felszámolták a GM adósságának és egészségbiztosítási kötelezettségeinek egy részét, a csődeljárási előtti 176 milliárd dolláros adósságot 48 milliárdra csökkentették. Ezenkívül a japán gyártókéval, például a legfőbb vetélytárs Toyotáéval azonos szintre csökkentették a munkaköltségeket. A munkahelyek száma a 2008 végi 91 ezerről 68 500-ra mérséklődik.
Az új, szintén detroiti központú General Motors egyik fő célkitűzése az üzemanyag-takarékosabb autók előállítása, kevesebb márkára és modellre koncentrálva, kisebb számú márkakereskedéssel. A régi GM-től az új vállalathoz került a Chevrolet, a Cadillac, a Buick és a GMC márka, míg a veszteséges, elhagyott üzemekre több éves felszámolás vár. A korábban nyolc márkát előállító gyár megszabadul a Hummer, a Saturn, a Saab és a Pontiac márkától.
A kötvénybirtokosok, akiknek 27 milliárd dollárral tartozott a régi GM, végül 10 százalékos részesedést kapnak az új cégben. Az amerikai pénzügyi tárca 60,8 százalékos tulajdonrészt fog birtokolni, 11,7 százalékot a kanadai, illetve az ontariói kormány kap, és az UAW autós szakszervezethez kapcsolódó nyugdíjalapnak 17,5 százalék jut.
Nem is akarják eladni az Opelt
Indul az új General Motors
Még mindig nem tudni, ki ül az Opel kormányához
Nem hagyja magát az Opel
MTI