Gyöngyös bukta a gumigyárat
Az indoklás szerint a zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek - olvasható a közleményben. A közlemény hangsúlyozza, hogy a vállalat döntésével szükségtelenné válik a beruházással kapcsolatban kiírni tervezett, a helyi lakosságot feltételezhetően megosztó népszavazás is.
A Fidesz 2008. május 30-án jelentette be, hogy népszavazást kezdeményez a gumiabroncsgyár építése ellen. Tatár László, a párt önkormányzati frakciójának vezetője akkor azzal érvelt: Gyöngyös és a Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást.
A közlemény szerint az Apollo Tyres Ltd. arra kéri a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökséget (TDH), hogy jelöljön meg olyan alternatív helyszíneket, ahol az Apollo Tyres hatékonyabban mutathatná meg az általa alkalmazott technológiákat, gyártási rendszereket és eljárásokat, miközben a régió lakossága is teljes mértékben részesülhetne a beruházás előnyeiből. Az Apollo Tyres ezzel egy időben megkezdi a céljainak megfelelő alternatív európai helyszínek felkutatását is.
A 2008 januári bejelentés szerint a gyöngyösi az Apollo Tyres első tengeren túli zöldmezős beruházása lett volna. Az indiai cég a bejelentés óta megalapította magyarországi leányvállalatát, létrehozott egy információs irodát Gyöngyösön és megindította a tervezett beruházás engedélyezési eljárásait. Mint írják, ezt követően szereztek tudomást arról a kezdeményezésről, melynek célja a projekt megvalósításának megakadályozása volt egy helyi népszavazás útján – "olyan indokok alapján, melyeknek semmi közük az Apollo Tyres által is alkalmazott modern abroncsgyártási módszerek és szigorú szabványok mai realitásához".
A közlemény magyarázatként hozzáfűzi: az Apollo Tyres gyártás- és terméktechnológiája minden olyan piacon pontosan megfelel minden környezetvédelmi szabványnak és törvényi előírásnak, ahol a cég gyártói tevékenységet folytat. Az Apollo Tyres a Világbankhoz tartozó International Finance Corporation (IFC) ügyfele; működésének környezetvédelmi kereteit az IFC előírásai határozzák meg, melyek betartását rendszeresen ellenőrzik. Az Apollo termékei rendelkeznek az E-tanúsítvánnyal, melyet minden, termékeit Európában értékesítő gyártónak meg kell szereznie. A gumigyártó az Európai Bizottság által előírt nyersanyagokat használja, és már ma megfelel azon előírás-módosítások többségének, melyeket az EU 2010-ben tervez bevezetni az abroncsgyártás területén.
Az Apollo Tyres-t 1975-ben alapították Indiában. Mára az első számú indiai nemzetközi gumiabroncs-gyártó társasággá vált, globális összehasonlításban pedig a 16. helyet foglalja el. Négy gyártóegységet üzemeltet Indiában, kettőt Dél-Afrikában és kettőt Zimbabwéban. A társaság több mint tízezer embernek ad munkát és éves árbevétele 2008-ban meghaladta az egymilliárd dollár. Árbevételének 12 százaléka a több mint 60 országba irányuló exportból származik. Európában évi 1,5 millió darab gumiabroncsot értékesítenek.
Daróczi Dávid kormányszóvivő az MTI-nek elmondta: a kormány az új helyzetben arra törekszik, hogy megfelelő helyet találjon Magyarországon, ahol befogadnak egy 900 új munkahelyet teremtő, 200 millió eurós, zöldmezős beruházást, de - mint mondta - kemény tárgyalásokra számít azután, hogy az Apollo Tyres vezetői azzal indokolták döntésüket, nem mennek oda, ahol nem szívesen látják őket.
Csúszik a gyöngyösiek gumija
Szavazhatnak a gyöngyösiek a gumigyárról
MTI