Az elmúlt félév a Trading down (termékszerkezet változás, az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás) jegyében telt el és ez tulajdonképpen nemcsak a kiskereskedelmi szektorra érvényes megállapítás, hanem az egész magyar gazdaságra. A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi. Az erőteljesen megcsappant vásárlóerő és a makacsul kitartó válság jelentős kihívásokat hozott a fogyasztók számára.
A GfK Hungária elemzői már szeptember elején jelezték a vásárlási szokások változásának várható irányait. A háziasszonyok a pénzük helyett inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez. A vásárlók először a megvásárolt jószágok mennyiségéből adtak le, bár a minőséget próbálták megőrizni. Amikor erre már nem volt lehetőségük, elkezdtek az olcsóbb termékek irányába fordulni.
„Számomra a legnagyobb tanulsága ennek az időszaknak az, hogy a háztartások fogyasztási szokásai olyan módon rendeződnek vissza, hogy a rendszerváltás óta vágyott állapotot, egy modern fogyasztási szerkezetet véleményem szerint csak 10-15 éves távlatban leszünk képesek elérni” – mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.
Élet a zselés után: Nagy Szaloncukor-teszt |
A szakértők rámutatnak, hogy a negyedévente mért, a háztartások várakozásait számszerűsítő Vásárlási Hajlandóság Indexe, valamint a tényleges költések alakulása az elmúlt időszakban együtt mozgott, vagyis a vásárlási kedv változása megmutatkozott a napi fogyasztási cikkekre fordított összegek alakulásában.
A Vásárlási Hajlandóság Indexe jóval a tavaly ilyenkor tapasztalt érték alatt van (109 pont szemben a 145 ponttal), és ez nyilvánvalóan rányomja majd a bélyegét a tényleges vásárlásokra. Elemzők szerint az elmúlt évek tendenciáinak tükrében szinte bizonyos, hogy a kereskedelemben az év közben elszenvedett hiányt még a karácsonyi szezonban sem tudja kompenzálni a piac.
A magyarok negyede nem vásárol ajándékot
A londoni üzleteknek mesés lesz a karácsony
Akik nem bírnak leállni most sem a vásárlással
Írjuk rá a blokkra az eladó ígéretét
Privátbankár