Három újabb pályázat az Útravalóban
Az Útravaló ösztöndíjprogramot 2005-ben indította a kormány azzal a céllal, hogy a hátrányos helyzetű diákok számára ösztöndíjat és mentorálást biztosítson - fogalmazott az államtitkár a kormányszóvivői tájékoztatón. Hozzátette: ennek a programnak az a nagy előnye, hogy nemcsak pénzt ad a tehetséges, rászoruló diáknak, hanem egyben tanári segítséget is.
Mint hangsúlyozta, a mentor tanár külön díjazást kap, ha elérik azt a célt, amit kitűztek, legyen az a középiskolába kerülés, vagy az érettségi megszerzése.
Arató Gergely megemlítette, hogy az Útravaló ösztöndíjprogramnak négy alprogramja van: az Út a szakmához, az Út a középiskolába, az Út az érettségihez, valamint az Út a tudományhoz program, amelyből az utóbbi háromra lehet most pályázatot beadni.
Az államtitkár közölte: a 2007-2008-as programban közel 20 ezer diákot több mint ötezer mentor segített. Példaként elmondta, hogy a hátrányos helyzetű nyolcadikos diákok több mint 80 százalékát felvették érettségit adó középiskolába. A programra az idén mintegy 2,2 milliárd forint áll rendelkezésre.
Szólt az Arany János szakiskolai programról is, amelynek célja, hogy a szakiskolákba járó tehetséges diákok számára nyújtson segítséget. Hozzátette, hogy a kormány döntött a szakiskolai program kibővítéséről: Vásárosnamény, Szolnok, és Hajdúböszörmény mellett még négy településen, Nyíregyházán, Salgótarjánban, Kiskunfélegyházán, valamint Szegeden indulhat el a program.
Az államtitkár elmondta: a kormány múlt heti ülésén döntött a Nemzeti Alaptanterv módosításáról is, amely két területet érint. Egyrészt pontosan definiálja a kompetencia alapú oktatás és tananyag fogalmát, másrészt egyértelműbb szabályokat állapít meg az emelt szintű oktatással kapcsolatban - közölte. Hozzátette: a módosítás előírja, hogy emelt szintű oktatást nem párhuzamos osztály esetén akkor lehet szervezni, ha ez minden diák számára biztosítható, valamint előírja azt is, hogy az emelt szintű oktatásnál a szülői választást kell figyelembe venni akkor, amikor a helyek elosztásáról van szó.
Ezzel azt szeretné elkerülni a kormány, hogy az iskolák közötti szegregáció visszaszorításával iskolán belüli szegregáció alakuljon ki - fogalmazott.
Újságírói kérdésre válaszolva az államtitkár kifejtette: a kormány azt támogatja, hogy a kistelepüléseken az óvoda és az alsó tagozat maradjon meg egy nagyobb intézmény részeként az adott településen. Arató Gergely kiemelte: az oktatás területén az egyik legfontosabb szempont az, hogy egyfajta folyamatosság, kiszámíthatóság érvényesüljön.
Beszélt arról az idén induló programról is, amelynek célja a hátrányos helyzetű térségekben a helyi oktatási intézmények és a szülők kapcsolatának javítása.
Ösztöndíjat hoz létre a főváros
Ösztöndíjat kapnak a hiányszakmákban tanulók
A diákok gondolkodás nélkül elmennének
Húszezren kaptak Útravalót
MTI