A Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legutóbbi adatai szerint 2009 első tizenegy hónapjában 60,5 százalékkal 56.500 darabra csökkent az új autó eladások száma Magyarországon. A privát vevők aránya szintén csökkent 2009-ben, bővült viszont a közületieké.
A gazdasági válság talán leginkább a gépjármű kereskedelemmel foglalkozó vállalatokat érintette 2009-ben: az Opten céginformációs szolgáltató szerint a cégek 5,2 százalékával szemben indult meg a felszámolás.
A számos népszerű márkát forgalmazó Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója azonban úgy vélte, a magyarországi autópiac az utóbbi hónapokban már elérte mélypontját, így 2009-ben átlagban mintegy 50 százalékos lehet a csökkenés a 2008-ban még 158 ezer darabos újautó-értékesítéshez képest. Eppel János kijelentette: az év eleji kilengésekre, amikor egy-egy márkánál akár 75 százalékot is elérő visszaesést lehetett tapasztalni, már nem számít a cég.
Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke szerint már érezhető az új autók iránti érdeklődés emelkedése, ugyanakkor a gyenge vásárlói erő miatt továbbra is csak lassan növekvő értékesítési mutatókra lehet számítani. A GÉMOSZ elnöke elmondta: az év utolsó hónapjaiban szinte csak készpénzzel fizető magánszemélyek, illetve néhány optimista vállalat vásárolt új személygépkocsit. Gablini Gábor szerint ugyanakkor hiba lenne a jövőben mesterséges keresletet támasztani az új autók iránt. A kereskedőknek elsősorban a visszatérő vevők elégedettségére alapozva kell megvárniuk a vásárlói erő növekedését - fűzte hozzá.
A Porsche Hungária Kft. adatai szerint a cég által forgalmazott márkák - Audi, Skoda, SEAT, Volkswagen, VW haszonjárművek, Weltauto - közül a legnagyobb csökkenés a volumenmárkánál, a növekedésben korábban élen járó Skodánál következett be, míg a prémium szegmensben 30-40 százalékos volt a visszaesés. A Porsche eladásai még nőttek is, miután a 2008-as 80 után 2009-ben már közel 100 autót értékesített a cég.
Eppel János jelezte: a teljes magyarországi értékesítés mintegy 25 százaléka nem belföldön realizálódik, hiszen a 2009-es egész éves várható adatok szerint a magyarországi forgalomba helyezések száma megközelíti majd a 60 ezret, míg a külföldi értékesítés 78 ezer lesz. Az ügyvezető igazgató arra számít, hogy az export csökkenni fog, így körülbelül 60 ezer gépjárművet értékesíthetnek külföldön 2010-ben.
Hétéves csúcson a német autóipar
Ki fog autózni ilyen árak mellett?!
Külföldi cégautó: az áfa betesz a bérlésnek
MTI