A háztartások napi fogyasztási cikkekre vonatkozó vásárlásait vizsgáló Consumer Tracking adatai azt mutatják, hogy 2008-ban a magyar háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek értékének 51 százalékát az 50 év feletti háztartások adták. A közlemény szerint közös ezekben a háztartásokban, hogy a teljes lakosság átlagánál többet vásárolnak állateledelből, a hagyományos konyha alapanyagaiból (pl. zsírból), hagyományos termékekből, (szifon patron, ecet, sűrített tej).
A KSH adatai szerint 2008-ban az 50 év feletti korosztály a népesség közel 37 százalékát tette ki. Az 50-64 évesek aránya 20,4 százalék, a 65-79 éveseké 12,5 százalék, a 80 évnél idősebbeké pedig 3,7 százalék volt. |
Az idősebb korosztály vásárlási szokásait illetően csupán néhány tekintetben tér el a teljes lakosságban tapasztalt tendenciáktól - állapítják meg. Nagy háztartási bevásárlást az 50 felettiek közel fele havonta - tehát az átlagosnál ritkábban - végez. Egy ilyen vásárlás alkalmával az 50-59 évesek átlagosan 16 000 forintot, a 60 év felettiek 15 300 forintot költenek el. (Az átlagos költés a lakosság egészében 17 100 Ft.)
Az 50+ korosztály rádióhallgatási szokásait vizsgálva megfigyelhető a közszolgálati csatornák térnyerése az életkor előrehaladtával. A rádióadókkal ellentétben a kedvenc TV-adókról már nem állítható, hogy az idősebbek a közszolgálati csatornákat preferálják, ugyanis minden korosztály jellemzően a kereskedelmi csatornákat nézi. A közszolgálati M1 csak a 75 év felettiek esetében előzi meg a TV2-t és jön fel így az RTL Klub mögé a második helyre. |
A GfK Hungária 2008-as adataiból az is kitűnik, hogy amíg a teljes lakosság alig 23 százaléka rendelkezik megtakarítással, addig az 50 évnél idősebbek között ez az arány 30 százalék. A legfőbb megtakarítási cél a nyugdíjas évekre való felkészülés, az 50 éven felüliek egyharmada gyűjt ilyen célból, ami nem meglepő, hiszen számukra már jóval közelebb van a munkaerőpiacról való kilépés ideje. A legfőbb célok között második helyen említették a váratlan kiadásokat, erre a korosztály tagjainak egynegyede gyűjt. Harmadik legfontosabb cél a gyermekek jövője, viszont az idősebbek körében ez kevésbé fontos, mint a teljes lakosságban. Szomorú adat, de tény, hogy az 50 év felettiek számára kiemelten fontos, hogy temetésre, sírkőre tegyenek félre.
Magyar valóság: ilyenek ezek a mai fiatalok
Több és idősebb munkanélküli
27 év: innen már csak lejjebb van
Privátbankár