A felújításról szóló szerződést múlt hétfőn írta alá a Fővárosi Önkormányzattal a kivitelező Közgép-Strabag és az A-Híd Zrt. A munkálatok várhatóan 2011 márciusáig tartanak, de a forgalomnak 2010 augusztusában szeretnék visszaadni a hidat. A beruházás áfa nélkül 20,8 milliárd forintba kerül, ebből hatmilliárdot az Európai Unió biztosít.
Jelentős forgalomkorlátozások várhatóak a felújítás ideje alatt, a szakemberek mintegy negyven jelzőlámpás kereszteződésben hangolják át a lámpákat, a Nyugati térnél, a Széna téren, a Batthyány téren és az Üstökös utcában pedig kisebb szegély- és jelzőlámpa-módosításokat kell végrehajtani.
A Margit körúton haladók a Bem József utcán, illetve a Török utca - Üstökös utca útvonalon juthatnak le a rakpartra, hogy az Árpád híd felé haladhassanak. Ehhez kétirányúsítják Török utcát, valamint egy új jelzőlámpás csomópont alakítanak ki a Frankel Leó utca és az Üstökös utca kereszteződésében.
Becslések szerint az Erzsébet híd és az Árpád híd a Margit híd forgalmának 30-40 százalékát veszi majd át, ezért a pesti hídfőnél kettőről három sávosra növelik a Váci utat, Budán pedig a Szentendrei út és a Pacsirtamező utca Árpád hídra vezető sávelosztása megcserélődik.
A Margit hidat hosszában kettéválasztva két ütemben építik át. Az építési forgalmon kívül csak a villamosok és az azokat pótló és a menetrend szerint közlekedő BKV-autóbuszok közlekedhetnek. A felújítás idején a fokozott balesetveszély miatt a szigeti szárnyhídnál lévő megálló nem üzemel. A gyalogosok zavartalanul haladhatnak a déli járdán, a kerékpárosok pedig a KRESZ szabályai szerint tolhatják át biciklijüket.
A közlekedést a felújítás alatt háromszor módosítják a hídon, a két ütem elején egy-egy hétvégét vesz igénybe az ideiglenes vágányzóna és felső vezeték átkötése. Ekkor a hídon nem haladhatnak át villamosok, 2010-ben pedig a két hídfél összeillesztésekor két hétre teljesen lezárják a forgalom elől az átkelőt.
A BKV a felújítás ideje alatt egyes vonalakon több járművet közlekedtet; a Főpolgármesteri Kabinet elé került tervezet szerint sűrűbben járna a 2-es metró és a 4-6-os villamos, ezáltal tanítási időszakban munkanapokon Pest és Buda között 45.400 többletférőhelyet tud a BKV biztosítani.
A maximális járatsűrűség érdekében munkanapokon ismét közlekednek majd a nagykörúton a régi, az úgynevezett Ganz csuklós villamosok is. Növelik egyes "ráhordóvonalak" kapacitását is, így napközben a szentendrei HÉV vonalán három helyett hosszabb szerelvények közlekednek majd, de sűrűbben járnak majd az 1-es és a 17-es villamosok, meghosszabbítják a 11-es autóbusz csúcsidejét, a 76-os trolibusz vonalán pedig csuklós járműveket állítanak forgalomba.
A menetrend bővítése csaknem félmilliárd forintba kerül, amelyet a fővárosi önkormányzat költségvetésének módosításával, vagy a BKV amúgy is szűkös forrásainak belső átcsoportosításával lehet előteremteni.
A rekonstrukció ideje alatt a Fővárosi Közterület-felügyelet kiemelten ellenőrzi illetékességi területén a híd lezárása miatt érintett, a közterület használattal kapcsolatos, illetve a járművekkel való megállási és várakozási, szabályok betartását. Azzal indokolják a szigorított ellenőrzést, hogy a forgalom résztvevőinek folyamatos és biztonságos közlekedését fenn kell tartani annak érdekében, hogy ne alakuljanak ki feloldhatatlan forgalmi dugók.
Az elmúlt napokban többen is - köztük biciklis civil szervezetek és az MDF - támadták a fővárosi önkormányzatot, mert úgy látják: az eredeti tervektől eltérően csak a híd északi - Margitsziget felőli - oldalán lesz kerékpárút és a délin nem. Ezzel kapcsolatban az önkormányzat korábban azt közölte: a Fővárosi Tervtanács 2008. június 18-án kelt állásfoglalásában azt kérte a tervezőtől, hogy három kerékpársáv helyett csak kettőt építsenek ki a megújuló hídon. Ennek alapján az építkezés tervrajzába már be sem rajzolták a harmadik sávot, s az a kiviteli tervekben sem szerepelt. Minderről az előkészítésbe bevont kerékpáros civil szervezetek és a közgyűlési képviselők is teljes körű információval rendelkeztek
A híd északi, Margitsziget felőli oldalának szélesítését és a kétsávos kerékpárút megépítését támogatta csak a szakmai testület, a déli oldalra tervezett sávot - elsősorban balesetveszélyre hivatkozva - nem, ezért ezek a tervek nem kerültek bele sem a Főmterv, sem a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott dokumentációba.
Mint írták, erről az egyeztetéseken mindvégig részt vevő szakmai szervezetek és az MDF képviselői is tudtak, akik meg is szavazták a végleges terveket.
Készüljön: fizetni kell a parkolásért az alsó rakparton
Féloldalas lesz a Margit híd
Margit híd: minek sáv a bringásoknak?
Margit híd: nyugtatóra felkészülni!
14 milliárd lenne a pontonhíd
Margit híd: a legdrágább felújítás Európában?
Margít híd: a "szokásos" két nagy újítja fel
MTI