A rendőrség tavalyi közlekedésbiztonsági intézkedései mellett az idén bevezetett új KRESZ-szabályok a biztonságosabb közlekedés mellett a közlekedési morál javulását is eredményezi. Ezzel párhuzamosan fokozatosan nő a casco-penetráció, ami a gépjármű park fiatalítása mellett a tulajdonosok felelősségérzetének növekedését jelzi.
„A baleseti statisztikák javulásában komoly szerepet játszanak a baleset megelőzési kampányok, a kommunikáció, a szabályozás szigorítása, de az állampolgári egyéni felelősség növekedése is.” – vélekedik Csikós Dániel, a Genertel Biztosító vezérigazgatója. „A halálos balesetek számának csökkenésében szerepet játszik a gépjármű állomány összetételének változása is a modernebb, biztonságosabb kategóriák irányába, de az új KRESZ-szabályoknak is szerepet játszanak a közlekedésbiztonság javításában.” – tette hozzá a vezérigazgató.
Fontos KRESZ módosítások
|
A balesetek számának csökkenése a biztosítók kárkifizetési statisztikáit kevésbé érinti, 1-2 éven belül nem jelent nagy különbséget a kárkifizetésekben, mivel a személyi sérüléses ügyek kifutása több évig tart. „A kárigények az életszínvonal emelkedésével és az infláció mértékével emelkednek, ez pedig ellensúlyozza a kevesebb baleset kárkifizetésekre gyakorolt jótékony hatását.” – magyarázza Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója. „Pozitív viszont, hogy a kötelező biztosítás mellé egyre többen kötnek cascót is, a Genertelnél például a tavalyi kötelező kampányban csaknem háromszor annyian vásároltak casco terméket is a kgfb mellé, mint egy évvel korábban.” – mondja Sebestyén.
Mindez köszönhető annak is, hogy a szabályok szigorítása mellett az autósok hozzáállása is változik: a biztosító által végzett felmérés szerint például a megkötött casco szerződések 97 százaléka az összes kockázatot lefedő teljes körű casco szerződés, míg a csak törésre, csak lopásra, vagy csak elemi kárra szóló fedezetet elenyésző mértékben választották az ügyfelek.
A kutatásból az is kiderült, hogy a casco-t kötő autósok háromnegyede a kedvezőbb díjszabás alapján választ biztosítót, és az ár mellett a korábbi tapasztalatok, valamint a biztosító háttere az ügyfelek több mint felénél lényeges szempont - véli a biztosító.
„A cégünk által végzett felmérés szerint azok az autósok, akik nem kötnek cascót, elsősorban a költségekkel indokolják döntésüket, és a válaszadók 40 százaléka vallott úgy, hogy öreg autójára már nem érdemes cascót kötnie.” – ismerteti a kutatás részleteit az értékesítési vezető.
A kárrendezési ügymenetet kötelező gépjármű felelősségbiztosításnál alapvetően a vonatkozó törvény határozza meg. Ennek keretein belül a kárrendezés menete alapvetően megegyezik Magyarországon és az EU tagállamaiban. Hazánktól nyugatabbra ugyanúgy lehetősége van az ügyfélnek arra, hogy a kártérítést pénzben kapja meg, és a gépjármű kár kijavítását későbbi időpontban végezze. Egyébként ez a Magyar Polgári Törvénykönyv szerint a károsultak alapvető joga.
Érdemes biztosítani az építkezéseket
MABISZ: nem éri kár a vétlen autósokat
Alkotmányos aggályok az új kgfb törvény kapcsán
Kgfb: kinek jó az új törvény?
Privátbankár