Andrási Miklós elnök-vezérigazgató elmondta: a pályaüzemeltetés költségét - mintegy 45 milliárd forintot - közszolgálati szerződés hiányában az állam nem térítette meg, ugyanakkor sikerült költségcsökkentést elérni és rendezni egy áfa-visszatérítési ügyet is, amik csökkentették a veszteséget a tervezetthez képest.
A MÁV állami szerepvállalással 80 milliárd forint nagyságrendű hitelprogramról tárgyal az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), az Európai Beruházási Bankkal (EIB) és magyarországi kereskedelmi bankokkal. A hitel döntő hányada, mintegy 45 milliárd forint a pálya működtetésére kell, 25 milliárd forinttal kell kipótolni a személyszállítás állami költségtérítését, az adósságszolgálat pedig 18 milliárd forintot jelent - mondta Andrási Miklós.
Végső fázisában, a közlekedési és a pénzügyminisztérium egyezteti a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződést, amelynek alapján a MÁV-Start Zrt. 148 milliárd forint költségtérítést kap 2010-ben a költségvetésből - jelentette be Andrási Miklós, a MÁV elnök-vezérigazgatója. A költségtérítés az ingyenesen utazó vasutasok és családtagjaik, a szintén térítés nélkül utazó 65 éven felüliek és 6 éven aluliak menetjegyét fizeti meg. Ugyanakkor számos jogcímen vehetnek igénybe kedvezményt az utasok, aminek mértéke 10-től 100 százalékig terjedhet.
Kozák Tamás, a személyszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy 2010. március elseje után regisztrációs jegyet kell váltaniuk a 65 év felett és hat év alatt ingyenesen utazóknak. Az erről szóló rendelet ugyan még nem jelent meg, de a jegy megváltása ingyenes lesz.
Legalább 3-4 hónap átmeneti időt hagynak, és addig nem szankcionálják a regisztrációs jegy hiányát. Jelenleg az évi 140 millió utasból mintegy 100 millió fizet valamennyit a jegyért: 10 és 20 százalék közötti mértékben.
A fennmaradó közel 40 millió utasból mintegy 13 millió lehet a 65 éven felüli és a 6 éven aluli, a többi a vasutas társadalom a családtagokkal együtt. A regisztrációs jegy azt szolgálja, hogy a közszolgáltatási szerződését megalapozottan köthessék meg, hiszen ezeknek az utazásoknak a finanszírozása közpénzből történik.
Ezt az évet az utas- és áruforgalom csökkenése jellemzi, amiből az utóbbi a pályahasználati díjbevételek visszaesését okozta. Mosóczi László pályavasúti üzletági vezérigazgató-helyettes szerint az áruszállítás több mint 30 százalékkal csökkent éves összehasonlításban.
A beruházásoknak köszönhetően sok úgynevezett lassú jel szűnt meg, ami nem csak gyorsítja a forgalmat, hanem ütemesebbé is teszi, ami gazdaságosabb üzemelést is jelent.
A lehívott hitelállomány az év végén eléri a 240 milliárd forintot, válaszolta az MTI kérdésére Átal László. Kedvező 2008-hoz képest, hogy a hitelek nagyobb hányadát beruházásra és csak kisebb hányadát fordítják müködésre.
GYSEV: kap-e vétójogot az osztrák állam?
MTI